Xây dựng bộ công cụ đánh giá năng lực thích ứng nghề nghiệp của giáo viên phổ thông mới vào nghề

Các tác giả

  • Trịnh Thị Cẩm Tuyền Trường Đại học Thủ Dầu Một

Tóm tắt

Novice teachers are those who have just graduated from school and with a working time at school of less than 5 years. Thanks to their professional adaptability, novice teachers can successfully handle difficulties, thereby improving their qualities and competencies to meet the requirements of the profession. With the aim of proposing a model for examining the structure of professional adaptability of novice general education teachers, we have developed a set of tools to measure this capacity. Based on the data collected from 273 novice teachers working in primary schools, middle schools and high schools in Binh Duong province and Ho Chi Minh City, the results of exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA), the reliability and validity of the tool set are found satisfactory to assess professional adaptability on the sample. This result not only confirms the applicability of the toolkit but also provides a practical basis for developing training programs to foster professional adaptability competency for novice teachers, helping them quickly integrate and develop in the educational environment.

Tài liệu tham khảo

Baumgartner, H., & Homburg, C. (1996). Applications of structural equation modeling in marketing and consumer research: A review. International Journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/08/2018 ban hành quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.

Cristobal, E., Flavián, C., & Guinalíu, M. (2007). Perceived e‐service quality (PeSQ): Measurement validation and effects on consumer satisfaction and web site loyalty. Managing Service Quality: An International Journal, 17(3), 317-340. https://doi.org/10.1108/09604520710744326

Doll, W. J., Xia, W., & Torkzadeh, G. (1994). A confirmatory factor analysis of the end-user computing satisfaction instrument. MIS Quarterly, 18(4), 453-461.

Feiman-Nemser, S. (2001). From Preparation to Practice: Designing a Continuum to Strengthen and Sustain Teaching. Teachers College Record: The Voice of Scholarship in Education, 103(6), 1013-1055. https://doi.org/10.1111/0161-4681.00141

Kueker, J. (2005). Finders and Keepers: Helping New Teachers Survive and Thrive in Our Schools. Childhood Education, 82(2), 116-117.

Lê Thị Bích Ngọc (2024). Cấu trúc năng lực thích ứng nghề nghiệp của giáo viên mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Giáo dục, 24(14), 13-17.

Nguyễn Thị Tuyết Hạnh (2017). Phát triển năng lực thích ứng cho đội ngũ giáo viên đáp ứng yêu cầu thực hiện nhiệm vụ giáo dục trong bối cảnh mới. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 29, 30-36.

Nguyễn Thuý Bình (1984). Sự thích ứng nghề nghiệp của giáo viên trẻ (từ 1 đến 5 năm tuổi nghề) dạy môn Toán ở một số trường phổ thông cơ sở huyện Từ Liêm, thành phố Hà Nội. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Rudolph, C. W., Lavigne, K. N., & Zacher, H. (2017). Career adaptability: A meta-analysis of relationships with measures of adaptivity, adapting responses, and adaptation results. Journal of Vocational Behavior, 98, 17-34.

Savickas, M. L. (1997). Career Adaptability: An Integrative Construct for Life‐Span, Life‐Space Theory. The Career Development Quarterly, 45(3), 247-259. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.1997.tb00469.x

Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. Career development and counseling: Putting theory and research to work/John Wiley & Sons, Inc.

Savickas, M. L., & Porfeli, E. J. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 661-673.

Veenman, S. (1984). Perceived Problems of Beginning Teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143-178. https://doi.org/10.3102/00346543054002143

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.02.2025

Cách trích dẫn

Trịnh, T. C. T. (2025). Xây dựng bộ công cụ đánh giá năng lực thích ứng nghề nghiệp của giáo viên phổ thông mới vào nghề. Tạp Chí Giáo dục, 25(4), 7–11. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2968

Số

Chuyên mục

Các bài báo