Sử dụng mô phỏng PhET thông qua việc vận dụng mô hình GEM trong dạy học môn Khoa học tự nhiên

Các tác giả

  • Nguyễn Phan Hoàng Anh Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

With the transformation of the 2018 General Education Curriculum from a knowledge - focused education system to a comprehensive personality development education, along with the popularity, widespread use of digital platforms, the application of digital technology in teaching will bring about effectiveness in teaching, especially in the subject of Natural Science. This article shows that the online tool PhET simulation is effective in shaping students' knowledge in teaching Natural Sciences according to the GEM model (Generate - Evaluate - Modify) (Khan, 2011), through interacting with PhET in the cycle of “generate” - “evaluate” - “modify” will help students form knowledge and develop Natural Science’s competence. Through research, the PhET tool has been exploited in teaching other subjects such as Mathematics, Physics, Chemistry, Biology.

Tài liệu tham khảo

Banks, J. (1999). Introduction to Simulation. Proceedings of the 1999 Winter Simulation Conference, 1, 7-13.

Bond, W. F., Lammers, R. L., Spillane, L. L., Smith-Coggins, R., Fernandez, R., Reznek, M. A., Vozenilek, J. A., & Gordon, J. A. (2007). The Use of Simulation in Emergency Medicine: A Research Agenda. Academic Emergency Medicine, 14(4), 353-363. https://doi.org/10.1197/j.aem.2006.11.021

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Đặng Trường An (2021). Xây dựng mô hình số mô phỏng biến đổi hình thái sông có địa. Tạp chí Khí tượng thủy văn, 727, 82-94. http://tapchikttv.vn/data/article/1828/8. Proofreading.pdf

Hà Thái Thủy Lê (2024). Khai thác và ứng dụng phần mềm PhET trong dạy học môn Khoa học tự nhiên ở trường phổ thông. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 1(316), 1-3.

Khan, S. (2011). New Pedagogies on Teaching Science with Computer Simulations. Journal of Science Education and Technology, 20(3), 215-232. https://doi.org/10.1007/s10956-010-9247-2

Moore, E. B., Chamberlain, J. M., Parson, R., & Perkins, K. K. (2014). PhET interactive simulations: Transformative tools for teaching chemistry. Journal of Chemical Education, 91(8), 1191-1197. https://doi.org/10.1021/ ed4005084

Nguyễn Đức Hoàng, Đỗ Năng Toàn, Lê Ngọc Duy (2022). Mô phỏng tình huống khẩn cấp của trẻ em dựa trên kĩ thuật xấp xỉ bề mặt vật thể 3D. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, 227(11), 255-264. https://doi.org/https://doi.org/10.34238/tnu-jst.6353

Nguyễn Quang Linh, Trịnh Hương Quỳnh, Nguyễn Thị Phượng (2024). Khám phá ảnh hưởng của việc sử dụng “Mô phỏng PhET” đến năng lực khoa học tự nhiên ở học sinh trung học cơ sở: Một nghiên cứu thực nghiệm. Tạp chí Giáo dục, 24(9), 42-47.

So, H. Y., Chen, P. P., Wong, G. K. C., & Chan, T. T. N. (2019). Simulation in medical education. In Journal of the Royal College of Physicians of Edinburgh, 49(1), 52-57. https://doi.org/10.4997/JRCPE.2019.112

Wieman, C. E., Adams, W. K., Loeblein, P., & Perkins, K. K. (2010). Teaching Physics Using PhET Simulations. The Physics Teacher, 48(4), 225-227. https://doi.org/10.1119/1.3361987

Đã Xuất bản

28.02.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, P. H. A. (2025). Sử dụng mô phỏng PhET thông qua việc vận dụng mô hình GEM trong dạy học môn Khoa học tự nhiên. Tạp Chí Giáo dục, 25(1), 193–198. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3142

Số

Chuyên mục

Các bài báo