Đề xuất mô hình dạy học theo tiếp cận năng lực trong đào tạo giáo viên kĩ thuật

Các tác giả

  • Nguyễn Hữu Hợp Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Hưng Yên

Tóm tắt

The competency approach is a new trend in education and teaching reform in the world and is being widely applied in higher education in Vietnam. Approaching competency from the perspective of didactics helps to establish a kind of teaching model to innovate and improve teaching quality at universities. The article presents a theoretical model of competency-based teaching in training technical teachers, which expresses the components and how to operate the model and proposes specific teaching steps in training technical teachers at the Universities of Technology and Education in Vietnam. The valuable model orients the teaching process to develop the competency for students at Universities of Technology and Education.

Tài liệu tham khảo

APEFE/OIF (2016). Hướng dẫn thực hiện phương pháp tiếp cận năng lực trong giáo dục nghề nghiệp (Vũ Văn Đại dịch). NXB Giáo dục Việt Nam.

Blank, W. E. (1982). Handbook for Developing Competency - Based Training Programs, Prentice Hall, Inc, Ohio.

Bloom, B. S. (1968). ‘Learning for mastery’, Evaluation Comment, CSEIP,145 Moore Hall, University of Califorlia, 405 Hilgard Avenue, Los Angeles, Califorlia 90024, 1(2): 1-11.

Đặng Thành Hưng (2002a). Dạy học “lấy người học làm trung tâm” - Lí luận, biện pháp, kĩ thuật. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Đặng Thành Hưng (2002b). Lí thuyết phương pháp dạy học. NXB Đại học Thái Nguyên.

Đặng Thành Hưng (2010). Tiêu chí nhận diện và đánh giá kĩ năng. Tạp chí Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 64, 79-85.

Jessup, G. (1989). The emerging model of vocational education and training, In Burke, J.W. (Ed.) Competency-based Education and Training, London: Falmer Press.

Norton, R. E (1987). Competency-Based Education and Training, A Humanistic and Realistic Approach to Technical and Vocational Instruction, Paper presented at the Regional Workshop on Technical/Vocational Teacher Training in Chiba City, Japan. ERIC: ED 279910.

Sullivan, N. O, Burce, A. (2014). Teaching and learning in competency-based education, The Fifth International Conference on e-Learning (eLearning-2014), 22-23, Belgrade, Serbia.

Trần Khánh Đức (2014). Lí luận và phương pháp dạy học hiện đại. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Trần Khánh Đức (2017). Năng lực học tập và đánh giá năng lực học tập. NXB Bách khoa Hà Nội.

Tải xuống

Đã Xuất bản

30.06.2022

Cách trích dẫn

Nguyễn , H. H. (2022). Đề xuất mô hình dạy học theo tiếp cận năng lực trong đào tạo giáo viên kĩ thuật. Tạp Chí Giáo dục, 22(1), 21–27. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/316

Số

Chuyên mục

Các bài báo