Quản lí hoạt động chuyên môn của giáo viên trung học phổ thông theo hướng tự chủ nghề nghiệp: tổng quan nghiên cứu quốc tế và trong nước
Tóm tắt
Managing professional activities of high school teachers towards professional autonomy focuses on empowering teachers so that they are motivated and increase their responsibility for their own professional development, thereby improving the quality of schools. By reviewing existing documents, this study analyzes the role, measures that have been applied and factors that influence professional activity management towards professional autonomy. The research results show that there are very few studies in the world and in Vietnam on professional activity management towards professional autonomy of high school teachers in Vietnam. The study also proposes further research directions to further corroborate the theoretical system of this issue. Managing teachers' professional activities towards professional autonomy is an inevitable trend, a motivation for them to actively participate in professional activities and develop their expertise to meet the requirements of contemporary society in the context of fundamental and comprehensive educational innovation.
Tài liệu tham khảo
Amarasena, T. S. M., Ajward, A. R., & Ahasanul Haque, A. K. M. (2015). The Impact of Work Autonomy on Job satisfaction of Academic Staff: An Empirical Examination of Government Universities in Sri Lanka.
International Journal of Recent Advances in Organizational Behaviour & Decision Sciences, 1(4).
Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018 TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 28/2020/TT-BGDĐT ngày 04/9/2020 ban hành Điều lệ trường tiểu học.
Chu Cẩm Thơ, Vũ Thị Mai Hường (2020). Mối quan hệ giữa năng lực tự chủ và chất lượng giáo dục của trường trung học phổ thông công lập. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 28, 37-42.
Çolak, İ., & Altınkurt, Y. (2017). Okul iklimi ile öğretmenlerin özerklik davranışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(1), 33-71.
Conway, J. M., & Huffcutt, A. I. (1997). Psychometric properties of multisource performance ratings: A meta-analysis of subordinate, supervisor, peer, and self-ratings. Human Performance, 10(4), 331-360.
Diab, N. Y., Monnier, N., & Lavinal, F. (2011). Pilot Study on University English Teachers’ Professional Autonomy in France. International Journal of Organizational Analysis, 22(2), 110-125.
Garvin, N. M. (2007). Teacher autonomy: distinguishing perceptions by school cultural characteristics (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database (UMI No. AAI3255863).
Gavrilyuk, O. A. (2015). Autonomy as a core value of lifelong learning. Journal of Siberian Federal University.
Humanities & Social Sciences, 8(11), 2283-2290. http://elib.sfu-kras.ru/bitstream/handle/2311/19879/14_Gavrilyuk. pdf?sequence=3
Gwaltney, K. D. (2012). Teacher autonomy in the United States: Establishing a standard definition, validation of a nationally representative construct and an investigation of policy affected teacher groups. University of Missouri-Columbia.
Hyslop-Margison, E. J., & Sears, A. M. (2010). Enhancing teacher performance: The role of professional autonomy. Interchange, 41(1), 1-15. https://doi.org/10.1007/s10780-010-9106-3
Leithwood, K., & Jantzi, D. (2006). Transformational School Leadership for Large-Scale Reform: Effects on Students, Teachers, and Their Classroom Practices. School Effectiveness and School Improvement, 17, 201-227.
https://doi.org/10.1080/09243450600565829
Luman E. G. Strong & Roland K. Yoshida (2014). Teachers’ Autonomy in Today's Educational Climate: Current Perceptions From an Acceptable Instrument. Educational Studies: A Journal of the American Educational Studies Association, 50(2), 123-145. https://doi.org/10.1080/00131946.2014.880922
Nguyễn Đức Sơn (2015). Giáo trình Tâm lí học giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Thị Nga (2022). Thực trạng các yếu tố ảnh hưởng đến quản lí hoạt động dạy học của giáo viên trường trung học phổ thông chuyên theo tiếp cận năng lực. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí
Minh, 19(2), 341-350.
Nguyễn Văn Quân (2023). Tác động của tự chủ và cường độ công việc đến hành vi làm việc đổi mới của giáo viên bậc phổ thông trên địa bàn Hà Nội. Tạp chí Kinh tế và Phát triển, 310(2), 106-115.
Nguyễn Vinh Hiển (2021). Tự chủ hoạt động chuyên môn của nhà trường và giáo viên phổ thông: Mô hình và điều kiện thực hiện. Tạp chí Giáo dục, 509, 1-8.
Özaslan, G. (2015). Teachers' perceptions of the level of professional autonomy they have. Journal of Qualitative Research in Education, 3(2), 25-39.
Paradis, A., Lutovac, S., Jokikokko, K., & Kaasila, R. (2019). Towards a relational understanding of teacher autonomy: The role of trust for Canadian and Finnish teachers. Research in Comparative and International Education, 14(3), 394-411. https://doi.org/10.1177/1745499919864252
Pearson, L. C., & Hall, B. C. (1993). Initial construct validation of the teaching autonomy scale. Journal of Educational Research, 86(3), 172-177.
Pearson, L. C., & Moomaw, W. (2005). The relationship between teacher autonomy and stress, work satisfaction, empowerment, and professionalism. Educational Research Quarterly, 29(1), 38-54.
Phạm Đỗ Nhật Tiến (2017). Quyền tự chủ trường phổ thông ở Việt Nam: hiện trạng và những việc cần làm. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 145, 1-5.
Phan Nguyễn Trà Giang, Đinh Thị Ngọc Ánh, Trương Thị Mỹ Hậu (2022). Thiết kế quy trình vận dụng phương pháp dạy học theo hợp đồng để tổ chức dạy viết văn nghị luận xã hội cho học sinh lớp 11. Tạp chí Giáo dục, 22(12), 7-13.
Ramos, R, C. (2006). Considerations on the role of teacher autonomy. Colombian Applied Linguistics Journal, 8, 183-202.
Raya, M. J. (2020). Initial teacher education for autonomy: Using Possible Selves Theory to help student teachers construct their professional identity. In Autonomy in Language Education (pp. 208-226). Routledge.
Rosalba, C. C., Fernando, Z. F., Francisco, L. T., Andres, V. F., & Dionicio, Z. F. (2008). u-Teacher: Ubiquitous learning approach. In Technologies for E-Learning and Digital Entertainment: Third International Conference, Edutainment 2008 Nanjing, China, June 25-27, 2008 Proceedings 3 (pp. 9-20). Springer Berlin Heidelberg.
Strong, L. E. G., & Yoshida, R. K. (2014). Teachers’ autonomy in today's educational climate: current perceptions from an acceptable instrument. Educational Studies, 50(2), 123-145. https://doi.org/10.1080/00131946. 2014.880922
Tareva, E. G. (2013). Intercultural approach as lingvodidactic innovation. Moscow: Tezaurus. http://kgo.ucoz.ru/distant/sbornik_bim.pdf
Wermke, W. & Höstfält, G. (2014). Contextualizing teacher autonomy in time and space: A model for comparing various forms of governing the teaching profession. Journal of Curriculum Studies, 46(1), 58-80. https://doi.org/10.1080/00220272.2013.812681
Xu, H. (2015). The development of teacher autonomy in collaborative lesson preparation: A multiple-case study of EFL teachers in China. System, 52, 139-148. https://doi.org/10.1016/j.system.2015.05.007
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .