Phát triển kĩ năng xã hội cho học sinh lớp 2 thông qua hoạt động trải nghiệm trong dạy học môn Tự nhiên và Xã hội ở Trường Tiểu học Tân Sơn Nhì, Thành phố Hồ Chí Minh
Tóm tắt
In the context of modern education, the development of social skills for students, especially primary school students is extremely necessary. Social skills not only help students integrate better into the learning environment and community but also play an important role in their comprehensive development. Among the forms, organizing experiential activities in teaching is considered a suitable form, both helping students develop social skills naturally and creating an attractive and dynamic learning environment. This article is based on the theoretical foundations, process design and organization of social skills development for second grade students through experiential activities in teaching Natural and Social subjects at Tan Son Nhi Primary School, Tan Phu District, Ho Chi Minh City. The research results are the basis for proposing measures to contribute to improving educational methods and forms, creating a foundation for the formation and development of necessary social skills for students right from primary school.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tự nhiên và Xã hội (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Dewey, J. (1938). Experience and Education. New York: Macmillan Company.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta‐analysis of school‐based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432.
Elias, M. J., Zins, J. E., & Weissberg, R. P. (2000). Promoting social and emotional learning: Guidelines for educators. Adolescence, 35(137), 221.
Jones, D. E., & Bouffard, S. M. (2012). Social and emotional learning in schools: From programs to practices. The Future of Children, 22(2), 1-20.
Kolb, D. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall.
Lê Thị Thu Hà (2023). Thực trạng giáo dục kĩ năng xã hội cho học sinh các trường trung học phổ thông huyện Yên Mô, tỉnh Ninh Bình. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(5), 69-75.
Saavedra, A. R., & Opfer, V. D. (2012). Teaching and learning 21st century skills: Lessons from the learning sciences. International Academy of Education / International Bureau of Education.
Walker, H. M. (1983). The ACCESS program: Adolescent curriculum for communication and effective social skills: Student study guide. Austin, TX: Pro-Ed Publishing.
Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg, H. J. (2004). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say?. Teachers College Press.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .