Đánh giá thực trạng sinh viên tốt nghiệp hệ chính quy theo chương trình đào tạo của Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên
Tóm tắt
In the context of Vietnamese higher education reform to improve training quality and meet labor market needs, this article assesses the current situation of full-time graduates at the University of Science - Thai Nguyen University. Data were collected from 879 graduates from 05 main training majors including Social Work, Law, English Language, Tourism and Travel Services Management and Management Science. The results show that the on-time graduation rate ranges from 48.18% to 68.75% depending on the major. 79.8% of students have jobs after one year, of which 39.88% work in the right field, 43.39% work related to the training field and 15.91% work in the wrong field. The majority of students are satisfied with the training program, but feedback on limitations in specialized content and lack of soft skills. Employers highly appreciate students’ abilities but believe that practical skills and the applicability of the training program still need improvement. From there, the study discusses and recommends updating professional content, enhancing soft skills and practical training, and promoting cooperation between schools and businesses to improve output quality.
Tài liệu tham khảo
AUN-QA (2006). Manual for the implementation of the guidelines. https://quality.sc.mahidol.ac.th/wp-content/uploads/2021/02/AUN_QA_Manual_for_Implementation.pdf
Cục Khảo thí và Kiểm định chất lượng giáo dục - Bộ GD-ĐT (2008). Công văn số 560/KTKĐCLGD ngày 06/6/2008 về việc ban hành hướng dẫn sử dụng tiêu chí đánh giá chất lượng trường đại học.
Đại học Thái Nguyên (2013). Quyết định số 408/QĐ-ĐHTN ngày 22/4/2013 ban hành Quy định về đào tạo đại học và cao đẳng hệ chính quy theo hệ thống tín chỉ của Đại học Thái Nguyên.
Nguyễn Phương Nga (2008). Phương pháp và các tiêu chí xếp hạng các trường đại học Việt Nam. Kỉ yếu Hội thảo khoa học về xếp hạng đại học do Hiệp hội các trường đại học, cao đẳng Việt Nam tổ chức, tr 56-79.
Suhayda, R., Hicks, F., & Fogg, L. (2008). A decision algorithm for admitting students to advanced practice programs in nursing. Journal of Professional Nursing, 24(5), 281-284.
Trịnh Văn Sơn, Phạm Phương Trung (2016). Chất lượng giáo dục đào tạo: Đánh giá của doanh nghiệp đối với sinh viên tốt nghiệp của Trường Đại học Kinh tế - Đại học Huế. Tạp chí Khoa học, Đại học Huế, 118(4). https://jos.hueuni.edu.vn/index.php/TCKHDHH/article/view/2637
Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên (2021). Quyết định số 1314/QĐ-ĐHKH ngày 13/10/2021 ban hành Quy định về đào tạo trình độ đại học theo hệ thống tín chỉ của Trường Đại học Khoa học.
Vlăsceanu, L., Grünberg, L., & Pârlea, D. (2004). Quality assurance and accreditation: A glossary of basic terms and definitions (p. 25). Bucharest: Unesco-Cepes.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .