Thực trạng đánh giá năng lực và phẩm chất học sinh trung học phổ thông theo Chương trình giáo dục phổ thông 2018
Tóm tắt
The 2018 General Education Curriculum marks a shift from content-based to competency-based approach in Vietnam's education. Research on the current status of assessing upper secondary students' competencies and qualities is crucial for ensuring effective implementation of the new curriculum. The study surveyed 438 teachers, 38 administrators, and 3 secondary education department specialists across 4 provinces/cities representing Vietnam's three regions. Results show that the majority of teachers (93.8%) and administrators (92.1%) assess students based on the curriculum's required outcomes. However, challenges remain in lesson planning and lack of comprehensive assessment tools. The study also reveals disparities in access to guidance materials and training across geographical areas. The research findings provide an important practical foundation for developing appropriate guidelines for using standards while proposing solutions to improve the effectiveness of assessing upper secondary students' competencies and qualities in the coming years.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2011). Thông tư số 58/2011/TT-BGDĐT ngày 12/12/2011 ban hành quy chế đánh giá, xếp loại học sinh trung học cơ sở và học sinh trung học phổ thông.
Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 26/2020/TT-BGDĐT ngày 26/8/2020 sửa đổi, bổ sung một số điều của quy chế đánh giá, xếp loại học sinh trung học cơ sở và học sinh trung học phổ thông ban hành kèm theo Thông tư số 58/2011/TT-BGDĐT ngày 12/12/2011 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT.
Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 22/2021/TT-BGDĐT ngày 20/7/2021 quy định về đánh giá học sinh trung học cơ sở và học sinh trung học phổ thông.
Bộ GD-ĐT (2022). Công văn số 4020/BGDĐT-GDTrH ngày 22/8/2022 về việc hướng dẫn thực hiện nhiệm vụ giáo dục trung học năm học 2022-2023.
Bộ GD-ĐT (2023). Công văn số 3899/BGDĐT-GDTrH ngày 03/8/2023 về việc hướng dẫn thực hiện nhiệm vụ giáo dục trung học năm học 2023-2024.
Care, E., Vista, A., & Kim, H. (2019). Assessment of transversal competencies: Current tools in the Asian region. UNESCO Bangkok Office. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368479
Forster, M. (2007). The arguments in favor of progress maps in Chile. Document prepared for the 9th International Conference UKFIET on Education and Development, September 11-13, 2007.
Griffin, P. (2018). Assessment for teaching (2nd ed.). Cambridge University Press.
Maxwell, G. S. (2009). Defining Standards for the 21st Century. In Educational Assessment in the 21st Century (pp. 263-286). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9964-9_14
OECD (2013). Learning standards, teaching standards and standards for school principals: A comparative study. OECD Education Working Papers No.99.
Sở GD-ĐT Thành phố Hồ Chí Minh (2023). Công văn số 4644/SGDĐT-GDTrH ngày 24/8/2023 về việc hướng dẫn tổ chức kiểm tra, đánh giá học sinh trung học năm học 2023-2024.
UNESCO Bangkok Asia and Pacific Regional Bureau for Education (2015). 2013 Asia-Pacific Education Research Institutes Network (ERI-Net) regional study on: Transversal competencies in education policy and practice (Phase I): Regional synthesis report. UNESCO Bangkok Office. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000231907
UNESCO Bangkok Asia and Pacific Regional Bureau for Education (2016). 2015 ERI-Net regional study on transversal competencies in education policy and practice (Phase III): Preparing and supporting teachers in the Asia Pacific to meet the challenges of twenty-first Century Learning. UNESCO Bangkok Office. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246852
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .