Thiết kế công cụ đo lường năng lực hợp tác dựa theo thuyết ba tầng trí tuệ của Sternberg

Các tác giả

  • Trần Thị Hương Giang Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Trần Thị Phương Linh Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Phạm Quang Minh Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

From the school year 2020-2021, the Ministry of Education and Training begins to implement the new program on popularizing educational information and educational science books for grade 1 students. Assessing the effectiveness of students is no longer new for primary school teachers and students, but it is still new for intermediate educational institutions and high school centers. However, teachers at all levels still face many difficulties when evaluating this feature. The article used the method of recovery, data integration to synthesize the content of the concept, the structure of force effect and introduced a tool to evaluate the cooperative competence based on Sternberg’s Triarchic Theory of Intelligence. The authors hope this will be a reference for teachers to apply in assessing students' ability in the teaching process.

Tài liệu tham khảo

ATC21S (2015). Assessment and Teaching of 21st Century Skills. https://www.cisco.com/c/dam/en_us/

about/citizenship/socioeconomic/docs/ATC21S_Exec_Summary.pdf

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Carla Evans (2020). Instructing & Assessing 21st Century Skills: A Focus on Collaboration. https://www.nciea.org/blog/educational-assessment/instructing-assessing-21st-century-skills-focus-collaboration

Johnson, D. W., Johnson, R. T. (1999). Learning together and alone:Cooperative, competitive and Individualistic learning (5th ed.). Boston: Allyn & Bacon.

Nguyen Thi Lan Phuong, Tran Huy Hoang (2020). Diagnosis of intellectual potential for first grade entrance test candidates in Vietnam with sternberg’s triarchic theory of intelligence. Merit Research Journal of Education and Review, 8(5), 98-104.

OECD (2017). Pisa 2015 Collaborative problem solving framework. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/

en.pdf?expires=1637058828&id=id&accname=guest&checksum=0739155C6C7186857D2123466E80AFA7

Phan Thị Thanh Hội, Phạm Huyền Phương (2015). Đánh giá năng lực hợp tác trong dạy học chương trình Chuyển hóa vật chất và năng lượng - Sinh học 11 trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 60(2), 102-113.

Sternberg, R. J. (1999). Theory of Successful Intelligence. Review of General Psychology 3(4), 292-316. https://doi.org/10.1037/1089-2680.3.4.292.

Trần Trung Ninh, Nguyễn Thị Thu Thuỷ (2018). Đánh giá năng lực hợp tác giải quyết vấn đề của học sinh thông qua phương pháp dạy học Webquest trong dạy học Hóa học 10. Tạp chí Giáo dục, 444, 37-41.

Tải xuống

Đã Xuất bản

24.06.2022

Cách trích dẫn

Trần , T. H. G., Trần , T. P. L., & Phạm , Q. M. . (2022). Thiết kế công cụ đo lường năng lực hợp tác dựa theo thuyết ba tầng trí tuệ của Sternberg. Tạp Chí Giáo dục, 1(515), 7–12. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/290

Số

Chuyên mục

Các bài báo