Nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến hứng thú nghề nghiệp của sinh viên Trường Đại học Luật Hà Nội

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Thanh Nga Trường Đại học Luật Hà Nội
  • Đinh Diệu Linh Trường Đại học Luật Hà Nội

Tóm tắt

Career interest not only helps improve students’ learning efficiency but also contributes to clear and sustainable career orientation in their future. This study aims to identify factors affecting career interest of Hanoi Law University undergraduates. The research sample includes 408 students from different training majors. Data were collected by questionnaires and in-depth interviews, then analyzed by SPSS 20.0 software. The results show that subjective factors such as personal interests, passions, and capacity as well as career awareness have a great influence on career interest. Meanwhile, objective factors such as social needs, job opportunities and income also play an important role. The research results serve as a reference to propose measures to improve career interest among law students in the current context.

Tài liệu tham khảo

Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university (4th ed.). McGraw-Hill Education.

Bliss, J. (2018). Drifting law students. Harvard Law School Center on the Legal Profession. https://clp.law.harvard.edu/ article/drifting-law-students/

Hà Thanh Huệ (2018). Hứng thú nghề nghiệp của sinh viên sư phạm Trường Đại học Hùng Vương. Luận văn thạc sĩ Tâm lí học, Học viện Khoa học Xã hội.

Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments (3rd ed.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.

Lee, J., & Kim, S. (2022). The relationship between career decision-making self-efficacy, career preparation behaviour and career decision difficulties among South Korean college students. Sustainability, 14(21), 14384.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.

Mai Thị Thu Hằng (2007). Hứng thú nghề điều dưỡng của sinh viên Trường Đại học Điều dưỡng Nam Định. Luận văn thạc sĩ Tâm lí học, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội. Minh Pham, Bao Quoc Lam, Anh Tuan Ngoc Bui (2024). Career exploration and its influence on the relationship between self-efficacy and career choice: The moderating role of social support. Heliyon, 10(11), e31808. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e31808

Nguyễn Thị Mai Hương (2020). Một số vấn đề về hứng thú nghề nghiệp của sinh viên trong bối cảnh đổi mới giáo dục. Tạp chí Tâm lí học, 10, 55-61.

Oblinger, D. G., & Oblinger, J. L. (Eds.). (2005). Educating the net generation. EDUCAUSE.

Patrick, L., Care, E., & Ainley, M. (2011). The relationship between vocational interests, self-efficacy, and achievement in the prediction of educational pathways. Journal of Career Assessment, 19(3), 217-232. Quinlan, K. M., & Corbin, J. (2023). How and why do students’ career interests change during higher education?. Studies in Higher Education, 48(6), 771-783.

Savickas, M. L. (2013). Career construction theory and practice. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career development and counseling: Putting theory and research to work (2nd ed., pp. 147-183). Wiley.

Schlesinger, M., Studdert, D., & Gray, B. (2017). Differences in career satisfaction between male and female lawyers. Journal of Legal Education, 67(3), 556-584.

Super, D. E. (1990). The psychology of careers: An introduction to vocational development. Harper & Row.

Tomlinson, M. (2008). The degree is not enough: Students’ perceptions of the role of higher education credentials for graduate work and employability. British Journal of Sociology of Education, 29(1), 49-61.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.06.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn T. T. N., & Đinh, D. L. (2025). Nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến hứng thú nghề nghiệp của sinh viên Trường Đại học Luật Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(12), 59–64. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3508

Số

Chuyên mục

Các bài báo