Một số hướng khai thác yếu tố thực tiễn trong dạy học tích hợp môn Toán ở tiểu học
Tóm tắt
Integrated teaching is a modern educational trend, in line with the learners’ competence-based development direction to meet the requirements of general education innovation in the current period. However, in order to implement integrated teaching, teachers need to develop appropriate contents to integrate in different subjects. This study clarifies the forms of integrated teaching in teaching Mathematics in primary schools, covering different fields in practice. Some directions, thereby, are proposed to exploit practical elements in Mathematics integrated teaching in primary schools to meet the requirements of the 2018 general education program. These suggestions will help teachers exploit the practical factors related to the origin of mathematics, as well as its applicability in practice; design teaching situations to meet the requirements of integrated teaching, as a basis for improving the effectiveness of teaching Mathematics.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT, ngày 26/11/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Drake, S. M. (2012). Creating Standards - Based Intergrated Curriculum: The Common Core State Standards Edition. Thousand Oaks, California: Corwin.
Đỗ Đức Thái (tổng chủ biên), Đỗ Tiến Đạt (chủ biên), Nguyễn Hoài Anh, Trần Thúy Ngà, Nguyễn Thị Thanh Sơn (2020). Toán 1. NXB Đại học Sư pham.
Đỗ Hương Trà (2015). Dạy học tích hợp - Phát triển năng lực học sinh. NXB Đại học Sư phạm.
Fogarty, R., & Pete, B. M. (2009). How to integrated the curricula. Thousand Oaks, California.
Hoàng Phê (chủ biên, 2003). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.
Lê Thị Hoài Châu (2014). Tích hợp trong dạy học Toán (Tài liệu bồi dưỡng giáo viên). NXB Kiên Giang.
Roegiers, X. (1996). Khoa sư phạm tích hợp hay làm thế nào để phát triển các năng lực ở nhà trường. NXB Giáo dục.
Trần Thị Thanh Thủy (chủ biên, 2016). Dạy học tích hợp phát triển năng lực học sinh (quyển 2). NXB Đại học Sư phạm.
Trương Trung Phương, Nguyễn Thị Thế Bình (2020). Dạy học tích hợp nội dung “Cuộc kháng chiến toàn quốc chống thực dân Pháp (1946-1954)” cho học sinh lớp 12. Tạp chí Giáo dục, 484, 32-37.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .