Quản lí dựa trên nhà trường: Đánh giá vai trò của hiệu trưởng, hội đồng trường và các cấp quản lí ở các trường phổ thông tại Việt Nam
Tóm tắt
The objective of this study is to examine the current roles of principals, school boards, and administrative levels in Vietnamese general schools. The research data were collected through a survey of 811 school administrators, teachers, and school board members from primary and secondary schools in three major provinces and cities of Vietnam (Ninh Bình, Huế, and Ho Chi Minh City) and were analyzed using SPSS 22.0 statistical software. The findings indicate that, overall, the role of principals in key areas remains limited, particularly in financial and personnel management. The decision-making authority of school boards, especially in budgeting and human resource matters, is still restricted, and their oversight activities are generally ineffective and lack substance. Meanwhile, administrative agencies continue to play a dominant role in school governance across various domains. To maximize educational effectiveness and meet the demands of current educational reforms, management entities must implement significant reforms in governance mechanisms, enhance school autonomy, and reduce dependency on administrative agencies.
Tài liệu tham khảo
Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Bandur, A. (2018). Stakeholders’ responses to school-based management in Indonesia. International Journal of Educational Management, 32(6), 1082-1098.
Bandur, A., Hamsal, M., & Furinto, A. (2022). 21st Century experiences in the development of school-based management policy and practices in Indonesia. Educational Research for Policy and Practice, 21(1), 85-107.
Bernstein, I. H., Nunnally, J. C. (1994). Psychometric Theory, 3rd ed. New York: McGraw-Hill.
Blackmore, J., MacDonald, K., Keddie, A., Gobby, B., Wilkinson, J., Eacott, S., & Niesche, R. (2023). Election or selection? School autonomy reform, governance and the politics of school councils. Journal of Education Policy, 38(4), 547-566.
Bộ GD-ĐT (2020a). Thông tư số 28/2020/TT-BGDĐT ngày 04/9/2020 ban hành Điều lệ trường tiểu học.
Bộ GD-ĐT (2020b). Thông tư số 32/2020/TT-BGDĐT ngày 15/9/2020 ban hành Điều lệ trường trung học cơ sở, trường trung học phổ thông và trường phổ thông có nhiều cấp học.
Bùi Minh Hiền, Nguyễn Vũ Bích Hiền (đồng chủ biên, 2015). Quản lí và lãnh đạo nhà trường. NXB Đại học Sư phạm.
Caldwell, B. J. (2005). School-based management (Vol. 3). Perth, Australia: International Institute for Educational Planning.
Herman, J. J. (1991). School-based management: Theory and practice. Reston, VA: National Association of Secondary School Principals.
Nguyễn Khánh Trung (2014). Giáo dục Việt Nam và Phần Lan. NXB Khoa học xã hội.
Nguyễn Tiến Hùng (2014). Quản lí giáo dục phổ thông trong bối cảnh phân cấp quản lí giáo dục. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
OECD-UNESCO (2016). Education in Thailand: An OECD-UNESCO Perspective. OECD Publishing.
Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.
Thủ tướng Chính phủ (2024). Quyết định số 1705/QĐ-TTg ngày 31/12/2024 phê duyệt Chiến lược phát triển giáo dục đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2045.
Vũ Thị Mai Hường (2016). Quản lí trường tiểu học theo tiếp cận quản lí dựa trên nhà trường. Luận án tiến sĩ Quản lí giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .