Thực trạng sự hài lòng trong công việc của đội ngũ giảng viên Đại Học Huế

Các tác giả

  • Phạm Thế Kiên Phân hiệu Đại học Huế tại Quảng Trị

Tóm tắt

Lecturers have a decisive role in ensuring the quality of education and training. In order for university lecturers to perform their role well and to help them feel secure in contributing to higher education institutions, they must feel satisfied with their work. Therefore, this article explores the current state of job satisfaction among Hue University lecturers. Research results based on data from 539 lecturers of 8 member universities of Hue University, analyzed using SPSS 22.0, show that most lecturers feel satisfied with their jobs. However, there is still a significant proportion of lecturers who are not completely satisfied with factors such as the nature of work, career development opportunities, leadership, colleagues and income. To improve this situation, Hue University needs to focus on analyzing the responsibilities of lecturers, providing training and fostering, strengthening recruitment and human resource management, as well as proposing a reasonable salary mechanism to ensure appropriate income for lecturers.

Tài liệu tham khảo

BộGD-ĐT (2020). Thông tư số 10/2020/TT-BGDĐT ngày 14/5/2020 về ban hành quy chế tổ chức và hoạt động của đại học vùng và các cơ sở giáo dục đại học thành viên.

Chính phủ (2019). Nghị định số 99/2019/NĐ-CP ngày 30/12/2019 về quy định chi tiết và hướng dẫn thi hành một số điều của Luật sửa đổi, bổ sung một số điều của Luật Giáo dục đại học.

Đại học Huế (2023). Báo cáo thường niên 2023.

Đàm Thị Thanh Dung (2023). Tác động của chia sẻ tri thức tới kết quả hoàn thành công việc của giảng viên các trường đại học tại Hà Nội. Luận án tiến sĩ Quản trị nhân lực, Trường Đại học Kinh tế Quốc dân.

De Nobile, J. J., & McCormick, J. (2007). Job satisfaction and occupational stress in Catholic primary schools: Implications for school leadership. Leading and Managing, 13(1), 31-48.

Herzberg, F., Mausner, B., & Snyderman, B. B. (1959). The motivation to work. New York, Wiley.

Kinicki, A. J., McKee-Ryan, F. M., Schriesheim, C. A., & Carson, K. P. (2002). Assessing the construct validity of the job descriptive index: a review and meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87(1), 14-32.

Luddy, N. (2005). Job satisfaction amongst employees at a public health institution in the Western Cape. Doctoral dissertation, University of the Western Cape.

Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory New York. NY: McGraw-Hill.

Quốc hội (2018). Luật số 34/2018/QH14 ngày 19/11/2018 sửa đổi, bổ sung một số điều của Luật Giáo dục đại học.

Shila, J. M., & Sevilla, A. V. (2015). The influence of teachers' job satisfaction on their organizational commitment: An Indian context. International Journal of Education and Management Studies, 5(1), 53-57.

Spector, P. E. (1997). Job satisfaction: Application, assessment, causes, and consequences (Vol. 3). Sage.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.05.2024

Cách trích dẫn

Phạm, T. K. (2024). Thực trạng sự hài lòng trong công việc của đội ngũ giảng viên Đại Học Huế. Tạp Chí Giáo dục, 24(9), 58–64. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1772

Số

Chuyên mục

Các bài báo