Tích hợp giáo dục quyền con người cho học sinh trung học cơ sở tiếp cận Chương trình Giáo dục nhân quyền thế giới giai đoạn V (2025-2029)

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Toan Trường Đai học Sư phạm Hà Nội 2
  • Nguyễn Thị Xiêm Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Nguyễn Hồng Hạnh Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

Human rights education serves as a foundational pillar for constructing a just and equitable society. The Fifth Phase (2025-2029) of the World Programme for Human Rights Education (WPHRE), initiated by the United Nations, emphasizes the pivotal role of youth and prioritizes emerging themes such as human rights in the digital age, environmental sustainability, and gender equality. In Vietnam, human rights education has been formally integrated into the national general education curriculum; however, significant challenges remain in updating content and pedagogical approaches to align with the new global orientation, particularly at the lower secondary education level. This article examines the potential for integrating these new priority themes through interdisciplinary approaches in secondary schools. The proposed strategies not only contribute to the realization of the objectives of the Fifth Phase of the WPHRE but also aim to enhance the overall quality of education by fostering a generation of citizens equipped with comprehensive knowledge, skills, and attitudes related to human rights in an increasingly globalized and digital context.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Giáo dục công dân (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018c). Chương trình giáo dục phổ thông môn Lịch sử và Địa lí (cấp trung học cơ sở) (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018d). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tin học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018e). Chương trình giáo dục phổ thông Hoạt động trải nghiệm và Hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Gallego-Arrufat, M.-J., García-Martínez, I., Romero-López, M.-A., & Torres-Hernández, N. (2024). Digital rights and responsibility in education: A scoping review. Education Policy Analysis Archives, 32(3), 1-26. [https://doi.org/10.14507/epaa.32.7899](https://doi.org/10.14507/epaa.32.7899)

Human Rights Council (2024). World Programme for Human Rights Education: The plan of action for the fifth phase (A/HRC/57/34). United Nations General Assembly.

Human Rights Council (2024a). Draft plan of action for the Fifth Phase (2025-2029) of the World Programme for Human Rights Education (AHRC5734).

Human Rights Council (2024b). World Programme for Human Rights Education: The plan of action for the fifth phase (A/HRC/RES/57/10).

Klein, A. Z. (2022). Ethical Issues of Digital Transformation. Organizações & Sociedade Journal, 29(102), 443-448. [https://doi.org/10.1590/1984-92302022v29n0020EN](https://doi.org/10.1590/1984-92302022v29n0020EN)

OHCHR, UNESCO, UN Youth Office (2024). Digital technology, environment and gender equality: Youth shaping transformative human rights education. [https://ecosoc.un.org/sites/default/files/2024-05/ohchr_unesco_unyo.pdf](https://ecosoc.un.org/sites/default/files/2024-05/ohchr_unesco_unyo.pdf)

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T., Nguyễn, . T. X., & Nguyễn, H. H. (2025). Tích hợp giáo dục quyền con người cho học sinh trung học cơ sở tiếp cận Chương trình Giáo dục nhân quyền thế giới giai đoạn V (2025-2029). Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 22–28. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4011

Số

Chuyên mục

Các bài báo