Một số biện pháp nâng cao chất lượng giáo dục công dân toàn cầu trong dạy học môn Giáo dục công dân

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Toan Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Bùi Lan Hương Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Đới Gia Thiên Linh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Lê Thị Minh Thảo Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2

Tóm tắt

Global citizenship education has become the goal of educational systems around the world. In Vietnam, global citizenship education has been mentioned since the 20th century. However, it was not until the early years of the 21st century that this issue drew social attention and was applied in reality. The 2018 General Education Curriculum, which govern all the school levels in Vietnam, was issued by the Ministry of Education and Training on December 26, 2018 based on the viewpoints of the Party and State on fundamental and comprehensive innovation of education and training; associated with the development needs of the country, the advances of the era in science, technology and society; consistent with the characteristics of Vietnamese people and culture, traditional values of the nation and common values of humanity as well as UNESCO's initiatives and general development orientations on education. This guiding document lays the foundation for a humane, sustainable and prosperous society. In particular, global citizenship education has been integrated into a number of specific subjects, especially the Civic Education Curriculum. The article focuses on analyzing the content of global citizenship education integrated into the 2018 Civic Education program, and at the same time points out some problems and solutions to improve the effectiveness of global citizenship education in the practical implementation of teaching according to the 2018 Civic Education Curriculum.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Giáo dục công dân (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Diệu Quỳnh (2019). Nghiên cứu giáo dục công dân toàn cầu của một số quốc gia châu Á. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 17, 111-115.

Lương Việt Thái (chủ nhiệm đề tài, 2022). Nghiên cứu về công dân toàn cầu Việt Nam (Chương trình Khoa học và Công nghệ cấp Quốc gia giai đoạn 2016-2019. Nghiên cứu phát triển khoa học giáo dục đáp ứng yêu cầu đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục Việt Nam, mã số: KHGD/16-20.ĐT.009.

Nguyễn Tiến Hùng (2019). Thời cơ, thách thức và định hướng giải pháp phát triển giáo dục công dân toàn cầu tại các quốc gia đang phát triển. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 17, 8-12.

Oxfam (2015). Education for global citizenship: A guide for schools. Oxfam.

United Nations (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. https://www.refworld.org/legal/resolution/unga/2015/en/111816

UNSECO (2015). Global citizenship: Topic and Learning Objective. United Nations Educational.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.05.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T., Bùi, L. H., Đới, G. T. L., & Lê, T. M. T. (2025). Một số biện pháp nâng cao chất lượng giáo dục công dân toàn cầu trong dạy học môn Giáo dục công dân. Tạp Chí Giáo dục, 25(10), 41–46. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3336

Số

Chuyên mục

Các bài báo