Đề xuất hướng tích hợp nội dung Địa lí trong dạy học văn bản thông tin trong môn Ngữ văn 8
Tóm tắt
In response to the requirements of educational innovation according to the 2018 General Education Program, which emphasizes developing students' competence and enhancing integration in teaching, connecting content between subjects has become an inevitable trend in designing teaching activities, especially in teaching Literature. Based on the combination of theoretical foundation and practical observation, the article proposes an integrated teaching process, concretized by integrating Geography knowledge into teaching informational texts, to support students in acquiring profound and sustainable knowledge and enhancing interdisciplinary connections. The article also introduces an illustrative lesson plan in the integrated direction, using texts in the book series “Connecting Knowledge with Life” for grade 8, thereby affirming the feasibility of the model. Applying this integrated direction not only develops students' reading comprehension and language thinking skills but also expands their understanding of nature and society in a practical context. The article contributes to supplementing the theoretical and practical basis for designing interdisciplinary integrated teaching activities in Literature, and at the same time opens up a broader application direction in teaching other text genres at many levels.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bùi Hiền (chủ biên), Nguyễn Văn Giao, Nguyễn Hữu Quỳnh, Vũ Văn Tảo (2001). Từ điển giáo dục học. NXB Từ điển Bách khoa.
Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Nguyễn Thị Ngân Hoa, Đặng Lưu (đồng chủ biên), Phan Huy Dũng, Phạm Đặng Xuân Hương, Nguyễn Thanh Tùng (2023). Ngữ văn 8 (Bộ Kết nối tri thức với cuộc sống, tập 2). NXB Giáo dục Việt Nam.
Fogarty, R. (1991). How to Integrate the Curricula. Palatine, IL: IRI/Skylight Publishing.
Nguyễn Lê Nguyệt Minh, Đinh Thùy Dương, Nguyễn Thị Ngọc, Nguyễn Thị Lan Hương (2024). Vận dụng mô hình “Dạy học kết hợp” (Blended Learning) trong dạy học tích hợp liên môn cho học sinh trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 4), 101-106.
Nguyễn Thanh Hùng (2006). Tích hợp trong dạy học Ngữ văn. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 6, 15-17.
Nguyễn Thị Mai Anh (2020). Quan điểm của R. Fogarty về tích hợp và cách vận dụng dạy học tích hợp Ngữ văn - Lịch sử theo định hướng giáo dục phổ thông mới. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, 38, 104-112.
Trần Bá Hoành (2002). Dạy học tích hợp. NXB Giáo dục.
Vũ Minh Giang (tổng chủ biên), Nghiêm Đình Vỳ, Trịnh Đình Tùng, Nguyễn Ngọc Cơ, Đào Ngọc Hùng, Bùi Thị Thanh Dung, Phạm Thị Thu Phương, Phí Công Việt (2023). Lịch sử - Địa lí 8 (bộ Kết nối tri thức với cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .