Xây dựng mô hình công nghệ của hệ sinh thái học tập sáng tạo cấp mầm non tại Hà Nội: Thực tiễn và giải pháp

Các tác giả

  • Hà Thị Cẩm Nhung Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Lê Thị Hòa Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Nguyễn Thị Huyền Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

Digital transformation and technology application in education are developing strongly globally, contributing to creating a multi-dimensional and personalized learning environment. The Hanoi Education sector is promoting digital transformation to build smart education, developing a technology model in the direction of a creative city. The model of the Creative Learning Ecosystem for Preschool with 5 elements was researched and designed on a website platform from creative technology solutions in the world to the current application situation in Vietnam. The survey shows that the website meets the requirements of supporting the development of creative competency for preschool children, receiving a high level of satisfaction from teachers and parents, enhancing community connections thanks to the integration of artificial intelligence, and at the same time creating a comprehensive educational environment. The model is suitable for the city's existing infrastructure conditions, effectively supporting managers, teachers and parents to exploit data in innovating child care and education activities. On the current infrastructure, it is necessary to continue upgrading and perfecting the website, expanding the scope of model application, and at the same time training the team to exploit effectively, meeting the preschool education development strategy of Hanoi.

Tài liệu tham khảo

Banerjee, S. (2021). To capture the research landscape of lecture capture in university education. Computers & Education, 160, 104032.

Chang, E., & West, M. (2006). Digital Ecosystems A Next Generation of the Collaborative Environment. International Conference on Information Integration and Web-based Applications, 214, 3-24. Yogyakarta Indonesia.

Chu, S. L., & Quek, F. (2014). The effects of visual contextual structures on children's imagination in story authoring interfaces. IDC '14: Proceedings of the 2014 conference on Interaction design and children (pp. 329-332). Aarhus, Denmark: Association for Computing Machinery. [https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.11.017](https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.11.017)

Đặng Lan Phương, Đặng Út Phượng, Đinh Lan Anh (2024). Nghiên cứu xây dựng mô hình “Hệ sinh thái học tập, sáng tạo” cho cấp học mầm non của Thành phố Hà Nội. Tạp chí Khoa học - Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, 80, 23-36.

Garzotto, F., & Gelsomini, M. (2018). Magic Room: A Smart Space for Children with Neurodevelopmental Disorder. ResearchGate, IEEE Pervasive Computing 17(1), 38-48.

Li, H., He, H., Luo, W., & Li, H. (2024). Early childhood digital pedagogy: A scoping review of its practices, profiles, and predictors. Early Childhood Education Journal. [https://doi.org/10.1007/s10643-024-01804-8](https://doi.org/10.1007/s10643-024-01804-8)

Lim, J., & Richardson, J. C. (2021). Predictive effects of undergraduate students’ perceptions of social, cognitive, and teaching presence on affective learning outcomes according to disciplines. Computers & Education, 161.

Nguyễn Anh Tuấn, Lê Thị Hòa, Hà Thị Cẩm Nhung, Đinh Thị Kim Thương, Vũ Thúy Hoàn (2025). Xây dựng Hệ sinh thái học tập sáng tạo cấp mầm non: Khung cấu trúc và ứng dụng công nghệ cho thành phố Hà Nội. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, 90, 48-57.

Perfumi, S. C., Bagnoli, F., Caudek, C., & Guazzini, A. (2019). Deindividuation effects on normative and informational social influence within computer-mediated communication. Computers in Human Behavior, 92, 230-237. [https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.11.017](https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.11.017)

Trịnh Thị Anh Hoa (2022). Khung chính sách chuyển đổi số. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(12), 1-5.

Trịnh Thị Anh Hoa, Trịnh Vân Hà (2023). Thực trạng chuyển đổi số trong quản lí trường mầm non và phổ thông hiện nay. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(12), 20-27.

UNESCO (2012). Annual report 2012: UNESCO Institute for Lifelong Learning, UIL/2013/PI/H/1.

Ủy ban Nhân dân thành phố Hà Nội (2022). Quyết định số 4906/QĐ-UBND ngày 08/12/2022 phê duyệt Chương trình phát triển mô hình “Hệ sinh thái học tập sáng tạo” ở các cấp học trên địa bàn thành phố Hà Nội (mã số: 1217/CTr-ĐHTĐHN).

Walcutt, J. J. (2019). Modernizing learning. In Walcutt, J. J., & Schatz, S. (Eds.), Modernizing Learning: Building the Future Learning Ecosystem (p. 10-11). Washington, DC: Government Publishing Office.

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Hà, T. C. N., Lê, T. H., & Nguyễn, T. H. (2025). Xây dựng mô hình công nghệ của hệ sinh thái học tập sáng tạo cấp mầm non tại Hà Nội: Thực tiễn và giải pháp. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 180–185. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4038

Số

Chuyên mục

Các bài báo