Sử dụng bài tập thực hành phát triển năng lực tổ chức hoạt động vui chơi cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ học hòa nhập: nghiên cứu tại Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Huyền Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Võ Hoài Anh Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

The competence to organize playing activities supports the development of social skills and inclusion for preschool children in general, and particularly for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in inclusive settings. However, early childhood education (ECE) students often face challenges in designing and implementing play activities that are appropriate for children with various disabilities. This study focuses on assessing the current situation and proposing solutions through a system of practical exercises aimed at developing this competence in ECE students. The exercise system comprises four groups, (1) Knowledge reinforcement, (2) Lesson planning, (3) Practice in simulated environments, and (4) Practice in real-world settings. The findings indicate that the exercise system enhances students' awareness, organizational skills, and confidence in working with children with ASD. The results contribute to innovation in ECE teacher training with a practical orientation, and offer recommendations for improving teaching effectiveness, practice quality, and personalized learning for different student groups.

Tài liệu tham khảo

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. https://psychiatryonline.org/doi/book/10.1176/appi.books.9780890425596

Barton, E. E., & Wolery, M. (2010). Training teachers to promote social play for children with ASD. Topics in Early Childhood Special Education, 30(2), 92-104.

Bredekamp, S. (2019). Effective practices in early childhood education. Pearson Education.

Đinh Văn Vang (2016). Tổ chức hoạt động vui chơi cho trẻ trường mầm non. NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Thị Hồng, Ngô Thị Kim Hoàn, Đặng Lan Phương (2021). Một số biện pháp nâng cao chất lượng thực hành sư phạm cho sinh viên Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, 52, 114-120.

Nguyễn Thị Huyền (2024). Phát triển năng lực tổ chức hoạt động vui chơi của trẻ mẫu giáo cho sinh viên đại học ngành Giáo dục mầm non ở các trường đại học. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Nguyễn Thị Phương Lan (2017). Giáo dục hòa nhập cho trẻ khuyết tật. NXB Đại học Sư phạm.

Odom, S. L., Boyd, B. A., Hall, L. J., & Hume, K. (2014). Quality indicators for group-based practices for children with ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(5), 1047-1060.

Sandbank, M., Bottema-Beutel, K., Crowley, S., Cassidy, M., Dunham, K., Feldman, J. I., Crank, J., Albarran, S. A., Raj, S., Mahbub, P., & Woynaroski, T. G. (2020). Project AIM: Autism intervention meta-analysis for studies of young children. Psychological Bulletin, 146(1), 1-29. https://doi.org/10.1037/bul0000215

Trần Văn Công, Hoàng Thị Nho, Nguyễn Thị Thanh Huyền, & Nguyễn Viết Hiền. (2021). Quan điểm của giáo viên giáo dục đặc biệt về môi trường xanh bền vững trong can thiệp và giáo dục trẻ khuyết tật. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(4AB), 223-232.

Wong, C., Odom, S. L., Hume, K. A., Cox, A. W., Fettig, A., Kucharczyk, S., Brock, M. E., Plavnick, J. B., Fleury, V. P., & Schultz, T. R. (2015). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism spectrum disorder: A comprehensive review. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(7), 1951-1966. https://doi.org/10.1007/s10803-014-2351-z

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. H., & Võ H. A. (2025). Sử dụng bài tập thực hành phát triển năng lực tổ chức hoạt động vui chơi cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ học hòa nhập: nghiên cứu tại Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 254–258. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4103

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả