Thiết kế chương trình bồi dưỡng phát triển năng lực dạy học dự án cho giáo viên mầm non trong bối cảnh hiện nay

Các tác giả

  • Lê Thị Hòa Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Đặng Lan Phương Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

In the context of fundamental and comprehensive reform of education and training, early childhood education in Vietnam is shifting toward a competency-based approach that places the child at the center, organizing learning activities through experience and exploration. Among active teaching methods, project-based learning is considered appropriate for the developmental characteristics of preschool-aged children and aligns well with the renewed curriculum. However, in practice, many preschool teachers still struggle with designing, organizing, and assessing learning projects due to insufficient professional competence. Originating from both theoretical and practical demands, this study aims to systematize the theoretical foundations of developing project-based teaching competence for preschool teachers and to propose the design of a training program that supports the development of this competence in accordance with the requirements of educational reform. The study contributes to providing both scientific and practical foundations for building professional development programs for preschool teachers based on a competency-based and developmental approach. The proposed results can be applied in in-service training and professional development activities for teachers at the local level. In the future, the program should be piloted on a broader scale to evaluate its effectiveness and make appropriate adjustments in line with practical conditions.

Tài liệu tham khảo

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 26/2018/TT-BGDĐT ngày 08/10/2018 ban hành Chuẩn nghề nghiệp giáo viên mầm non.

Bộ GD-ĐT (2021). Chương trình Giáo dục mầm non. NXB Giáo dục Việt Nam.

Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective teacher professional development. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute.

Desimone, L. M., & Garet, M. S. (2015). Best practices in teachers’ professional development in the United States. Psychology, Society & Education, 7(3), 252-263. [https://doi.org/10.25115/psye.v7i3.515](https://doi.org/10.25115/psye.v7i3.515)

Helm, J. H., & Katz, L. G. (2011). Young Investigators: The Project Approach in the Early Years (2nd ed.). Teachers College Press.

Katz, L. G., & Chard, S. C. (2000). Engaging children’s minds: The project approach (2nd ed.). Ablex Publishing.

Lý Tuyết Ly (2014). Dạy học theo dự án và hiểu biết của giáo viên mầm non về mô hình dạy học theo dự án của Lilian G. Katz. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 57, 154-166.

Mulder, M. (2014). Conceptions of professional competence. In S. Billett, C. Harteis, & H. Gruber (Eds.), International handbook of research in professional and practice-based learning (pp. 107-137). Springer. [https://doi.org/10.1007/978-94-017-8902-8_5](https://doi.org/10.1007/978-94-017-8902-8_5)

Nguyễn Tuấn Vĩnh, Tạ Thị Kim Nhung, Lê Thị Nhung (2017). Dạy học theo dự án - Một hướng đổi mới hình thức tổ chức hoạt động giáo dục ở trường mầm non. Tạp chí Khoa học và Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế, 1(41), 71-80.

Nguyễn Tuấn Vĩnh, Tạ Thị Kim Nhung, Lê Thị Nhung (2018). Tổ chức hoạt động giáo dục lấy trẻ làm trung tâm ở trường mầm non thông qua dạy học theo dự án. Tạp chí Giáo dục, 428, 17-20.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.

Thomas, J. W. (2000). A Review of Research on Project-Based Learning. The Autodesk Foundation.

Thủ tướng Chính phủ (2024). Quyết định số 1705/QĐ-TTg ngày 31/12/2024 phê duyệt Chiến lược phát triển giáo dục đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2045.

Tuyet, T. T., & Trang, L. T. H (2017). Teacher professional development and the need to take into account trainees’ teaching experience and context. VNU Journal of Foreign Studies, 33(5), 131-144. [https://doi.org/10.25073/2525-2445/vnufs.4201](https://doi.org/10.25073/2525-2445/vnufs.4201)

Trịnh Thúy Giang, Mai Quốc Khánh (2019). Đào tạo năng lực dạy học cho sinh viên đại học sư phạm theo tiếp cận năng lực thực hiện đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 22, 34-39.

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Lê, T. H., & Đặng, L. P. (2025). Thiết kế chương trình bồi dưỡng phát triển năng lực dạy học dự án cho giáo viên mầm non trong bối cảnh hiện nay. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 49–55. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4015

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả