Triển khai mô hình hệ sinh thái học tập sáng tạo tại các trường mầm non trên địa bàn thành phố Hà Nội: Kết quả thực tiễn và giải pháp
Tóm tắt
Implementing the creative learning ecosystem model in preschools in Hanoi is an inevitable direction, in line with the orientation of building the capital into a creative city and a regional knowledge center. The article analyzes the factors affecting the application of the creative learning ecosystem model in preschools in Hanoi, the practical implementation of the creative learning model in preschools in the period of 2023-2024 through four stages: theorizing, surveying practice, technologizing the model and building a set of evaluation indicators with four core criteria groups, which can be used as a tool for quality inspection and improvement. From there, the author proposes six groups of integrated solutions and policy orientations, aiming to replicate the model in accordance with local characteristics, improving the quality of preschool education in the era of digital transformation and sustainable development. The research results confirm that replicating the creative learning ecosystem model in preschool education in Hanoi is completely feasible and necessary, and is the foundation for creating a generation of creative, flexible and integrated citizens in the context of comprehensive innovation in education and training.
Tài liệu tham khảo
Beghetto, R. A. (2021). Creative Learning in Education. In The Palgrave Handbook of Creativity at Work (pp. 379-397). Palgrave Macmillan. [https://doi.org/10.1007/978-3-030-64537-3_19](https://doi.org/10.1007/978-3-030-64537-3_19)
Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Hà Cẩm Nhung, Đinh Thị Kim Thương (2024). Nghiên cứu cơ sở thực tiễn của việc xây dựng Hệ sinh thái học tập sáng tạo cho cấp học Mầm non trên địa bàn Thành phố Hà Nội. Đề tài trọng điểm cấp Trường, Trường đại học Thủ đô Hà Nội, mã số C 2024-12.
Lê Thị Hòa (2022). Mô hình trường mầm non hạnh phúc. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 8, 106-109.
Lê Thị Hòa (2024). Nâng cao hiệu quả tổ chức dạy học dự án cho trẻ mẫu giáo. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 11, 342-345.
Lê Thị Hòa, Hà Cẩm Nhung, Đinh Kim Thương (2024a). Tổ chức giáo dục sáng tạo đối với cấp mầm non trong bối cảnh liên văn hóa. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 342, 209-312.
Lê Thị Hòa, Hà Cẩm Nhung, Đinh Kim Thương (2024b). Xây dựng mô hình “Hệ sinh thái học tập sáng tạo” ở bậc học mầm non tại Hà Nội. Đề tài trọng điểm cấp Trường, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, mã số C2024-15.
OECD (2023a). Education at a Glance 2023: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris. [https://doi.org/10.1787/e13bef63-en](https://doi.org/10.1787/e13bef63-en)
OECD (2023b). Empowering Young Children in the Digital Age. OECD Publishing. [https://www.oecd.org/education/empowering-young-children-in-the-digital-age-b928df35-en.htm](https://www.oecd.org/education/empowering-young-children-in-the-digital-age-b928df35-en.htm)
OECD (2023c). OECD Digital Education Outlook 2023: Towards an Effective Digital Education Ecosystem. OECD Publishing, Paris. [https://doi.org/10.1787/c74f03de-en](https://doi.org/10.1787/c74f03de-en)
Root-Bernstein, R. (2015). Cultivating Creativity in Learning Environments. In S. Robson & S. F. Quinn (Eds.), The Routledge International Handbook of Young Children’s Thinking and Understanding (pp. 259-268). Routledge.
Ủy ban nhân dân thành phố Hà Nội (2022). Quyết định số 4906/QĐ-UBND ngày 08/12/2022 phê duyệt Chương trình phát triển mô hình “Hệ sinh thái học tập sáng tạo” ở các cấp học trên địa bàn Thành phố Hà Nội (mã số: 1217/CTr-ĐHTĐHN).
Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language (A. Kozulin, Ed. & Trans.). Cambridge, The MIT Press.
Vũ Thúy Hoàn, Phùng Thanh Nga, Đinh Thị Kim Thương (2024). Nghiên cứu xây dựng bộ chỉ số đánh giá Hệ sinh thái học tập sáng tạo cấp Mầm non trên địa bàn thành phố Hà Nội. Đề tài trọng điểm cấp Trường, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, mã số C2024-15.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .