Thực trạng nguồn học liệu và công tác xây dựng, sử dụng học liệu trong dạy học hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp ở các trường phổ thông tại tỉnh Sơn La

Các tác giả

  • Chu Thị Mai Hương1 Trường Đại học Tây Bắc
  • Nguyễn Thị Thanh Thúy Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

The implementation of the 2018 General Education Curriculum has introduced new requirements for the development and use of educational resources in schools nationwide. This study aims to assess the current state of learning materials and the processes for the development and use of educational resources for experiential and career-oriented activities in the general education schools of Son La province. Its goal is to propose effective measures for the development and efficient use of these learning materials in alignment with local characteristics. The research focuses on the following areas: an overview of the research topic; the concepts, roles, and classification of learning materials in general education; the requirements for exploiting and using learning materials in teaching experiential and career-oriented activities; and an assessment of the current state of learning materials and the practices of developing and using educational resources at selected general education schools in Son La province. The findings of this study have practical significance, contributing to the enhancement of the educational quality of experiential and career-oriented activities in Son La province.

Tài liệu tham khảo

Abdala, J. (2024). A qualitative approach on the instructional materials used in teaching and learning of English Language in Tanzania’s secondary schools. Heliyon, 10(14), e34129. [https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e34129](https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e34129)

Bộ GD-ĐT (2016). Thông tư số 12/2016/TT-BGDĐT ngày 22/4/2016 quy định Ứng dụng công nghệ thông tin trong quản lí, tổ chức đào tạo qua mạng.

Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 47/2020/TT-BGDĐT ngày 31/12/2020 quy định việc lựa chọn đồ chơi học liệu sử dụng trong các cơ sở giáo dục mầm non.

Branch, R. M. (2025). Instructional Design: The ADDIE Approach. Springer.

Carrete-Marín, N., Domingo-Peñafiel, L., & Simó-Gil, N. (2024a). Teaching materials for rural schools: Challenges and practical considerations from an international perspective. International Journal of Educational Research Open, 7, 100365. [https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2024.100365](https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2024.100365)

Carrete-Marín, N., Domingo-Peñafiel, L., & Simó-Gil, N. (2024b). Teaching materials in multigrade classrooms: A descriptive study in Spanish rural schools. Social Sciences & Humanities Open, 10, 100969. [https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2024.100969](https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2024.100969)

Chu Thị Mai Hương, Ngô Thị Kim Hoàn, Nguyễn Thị Thúy (2024). Vận dụng mô hình giáo dục trải nghiệm của David Kolb để tổ chức dạy học nội dung giáo dục địa phương cho học sinh tiểu học tại tỉnh Sơn La. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(S1), 155-160.

Downes, T., & Greenstein, S. (2007). Understanding why universal service obligations may be unnecessary: The private development of local Internet access markets. Journal of Urban Economics, 62(1), 2-26. [https://doi.org/10.1016/j.jue.2006.10.004](https://doi.org/10.1016/j.jue.2006.10.004)

Lavrenteva, E., & Orland-Barak, L. (2023). Conceptual-analytical framework for exploring culture in EFL coursebooks: Analysis of teaching materials from a multimodal perspective. Social Sciences & Humanities Open, 7(1), 100441. [https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100441](https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100441)

Lê Thị Cẩm Tú, Lê Thị Thu Hà (2024). Sử dụng học liệu số hỗ trợ dạy học Vật lí 10 theo hướng phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng đã học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 24(4), 7-12.

Lehane, L. (2025). Experiential Learning-David A. Kolb. In Science education in theory and practice: An introductory guide to learning theory (pp. 235-253). Cham: Springer Nature Switzerland.

Nguyễn Bá Kim (2018). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Bích Hạnh (2023). Tài liệu dạy học và vai trò của tài liệu trong việc dạy và học. Journal of Educational Equipment: Applied Research, 1(284), 6-8.

Nguyễn Thị Hà (2023). Xây dựng và sử dụng học liệu số trong dạy học “Sinh học vi sinh vật và virus” (Sinh học 10). Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, 228(12), 212-220.

Nguyễn Thị Việt Hà, Lương Thị Hảo (2023). Quy trình thiết kế tư liệu học tập hỗ trợ tổ chức dạy học các chuyên đề học tập Địa lí lớp 10 - Chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 1(282), 1-3.

Pham, L. N., & Tin, T. B. (2022). Exploring learner interest in relation to humanistic language teaching materials: A case from Vietnam. System, 105, 102731. [https://doi.org/10.1016/j.system.2022.102731](https://doi.org/10.1016/j.system.2022.102731)

Ribosa, J., & Duran, D. (2022). Do students learn what they teach when generating teaching materials for others? A meta-analysis through the lens of learning by teaching. Educational Research Review, 37, 100475. [https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100475](https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100475)

Sinaga, P., & Setiawan, W. (2022). The impact of electronic interactive teaching materials (EITMs) in e-learning on junior high school students’ critical thinking skills. Thinking Skills and Creativity, 46, 101066.

Trần Thị Ngần (2019). Sưu tầm, thiết kế và sử dụng tư liệu dạy học trong dạy học Sinh học 8 nhằm phát triển năng lực tự học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 457, 60-65.

UNESCO (2002). Forum on the impact of open courseware for higher education in developing countries (pp. 1-30). UNESCO.

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Chu, T. M. H., & Nguyễn, T. T. T. (2025). Thực trạng nguồn học liệu và công tác xây dựng, sử dụng học liệu trong dạy học hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp ở các trường phổ thông tại tỉnh Sơn La. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 238–243. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4047

Số

Chuyên mục

Các bài báo