Thực trạng nhận thức về hỗ trợ xã hội đa chiều của học sinh trung học phổ thông ở một số tỉnh thành miền Nam

Các tác giả

  • Lê Duy Hùng Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Thị Trà My Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Đào Đặng Bảo Trân Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Phan Vũ Cẩm Tiên Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Huỳnh Thị Thanh Ngân Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

This study was conducted to measure the subjective perception of receiving support from social support sources among high school students in several southern provinces of Vietnam. A survey was administered to 2,110 high school students. The results indicated that the respondents “agreed” with the perception of receiving support from various social support sources. Among these, support from family was perceived most strongly, followed by support from friends, and finally, support from significant others. Analyses of gender and grade level revealed no statistically significant differences. However, academic performance was found to have a statistically significant effect on students’ perceptions of social support.

Tài liệu tham khảo

Amoah, P. A. (2019). The relationship between functional health literacy, self-rated health, and social support between younger and older adults in Ghana. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(17), 3188. https://doi.org/10.3390/ijerph16173188

Ayub, N. (2015). Predicting suicide ideation through intrapersonal and interpersonal factors: The interplay of Big-Five personality traits and social support. Personality and Mental Health, 9(4), 308-318. https://doi.org/ 10.1002/pmh.130126148708

Bokhorst, C. L., Sumter, S. R., & Westenberg, P. M. (2010). Social support from parents, friends, classmates, and teachers in children and adolescents aged 9 to 18 years: Who is perceived as most supportive? Social Development, 19(2), 417-426. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2009.00540

Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychol. Bull, 98(2), 310-357. https://doi.org/10.1037/0033-2909.98.2.3103901065

Đào Thị Diệu Linh, Lê Thanh Hà (2021). Hỗ trợ xã hội và cảm nhận hạnh phúc của sinh viên. Tạp chí Tâm lí học, 6(267), 19-28.

Dương Bảo Yến, Huỳnh Ngọc Vân Anh, Nguyễn Như Vinh, Tô Gia Kiên. (2023). Hỗ trợ xã hội và rối loạn căng thẳng sau sang chấn ở người hậu COVID-19 tại Bệnh viện Đại học Y Dược Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Nghiên cứu Y học, 168(7), 237-248. https://doi.org/10.52852/tcncyh.v168i7.1795

Frydenberg, E., & Lewis, R. (2000). Teaching coping to adolescents: When and to whom? American Educational Research Journal, 37(3), 727-745. https://doi.org/10.3102/00028312037003727

Hobfoll, S. E., Stokes, J. P. (1988). The process and mechanics of social support. In S. Duck, D. F. Hay, S. E. Hobfoll, W.Ickes, & B. M. Montgomery (Eds.), Handbook of personal relationships: Theory, research and interventions, 497-517. John Wiley & Sons. https://psycnet.apa.org/record/1988-97881-026

Jacobs, S. R., Dodd, D. K (2003). Student burnout as a function of personality, social support, and workload. Journal of College Student Development, 44(3), 291-303. https://doi.org/10.1353/csd.2003.0028

Nguyen Thi Thuy (2024). Emotional - Behavioral Difficulties and Prosocial Behaviour among Vietnamese Adolescents: The Role of Social Support. Health Psychology Research, 12. https://doi.org/10.52965/ 001c.116967

Nguyễn Thị Vân (2018). Mức độ lo âu của học sinh trung học phổ thông tại thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh, 15(1), 117-127.

Nguyen, T. V., Quang, M. T., Phan, T. D. N., & Ta, T. T. T. (2023). Emotion Management and Social Support in Vietnam National University Students: A Case Study. Archives of Pharmacy Prarmacy Practice, 14(4), 55-61. https://doi.org/10.51847/9DPC3qjB2E

Ronen, T., Hamama, L., Rosenbaum, M., & Mishely-Yarlap, A. (2016). Subjective well-being in adolescence: The role of self-control, social support, age, gender, and familial crisis. Journal of Happiness Studies, 17(1), 81-104. https://doi.org/10.1007/s10902-014-9585-5

Rose, A. J., & Rudolph, K. D. (2006). A review of sex differences in peer relationship processes: Potential trade-offs for the emotional and behavioral development of girls and boys. Psychological Bulletin, 132(1), 98-131. https://doi.org/10.1037/0033-2909.132.1.98

Thân Hà Ngọc Thể, Vũ Dương Tuyết Lan, Nguyễn Ngọc Hoành Mỹ Tiên (2023). Hỗ trợ xã hội đa chiều và kiến thức của người chăm sóc người bệnh sa sút trí tuệ cao tuổi tại Khoa Lão học Bệnh viện Nhân dân Gia Định. Tạp chí Y học Việt Nam, 527(số chuyên đề tháng 6), 149-155.

Tonsing, K., Zimet, G. D., Tse, S. (2012). Assessing social support among South Asians: The multidimensional scale of perceived social support. Asian Journal of Psychiatry, 5(2),164-168. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2012.02.012

Trương Thị Khánh Hà (2013). Giáo trình Tâm lí học phát triển. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

World Health Organization (2022, October 11). Adolescents: Health risks and solutions. World Health organization. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescents-health-risks-and-solutions

Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5201_2

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Lê, D. H., Nguyễn, T. T. M., Đào, Đặng B. T., Phan, V. C. T., & Huỳnh, T. T. N. (2025). Thực trạng nhận thức về hỗ trợ xã hội đa chiều của học sinh trung học phổ thông ở một số tỉnh thành miền Nam. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 310–314. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3751

Số

Chuyên mục

Các bài báo