Thực trạng nhận thức về hỗ trợ xã hội đa chiều của học sinh trung học phổ thông ở một số tỉnh thành miền Nam
Tóm tắt
This study was conducted to measure the subjective perception of receiving support from social support sources among high school students in several southern provinces of Vietnam. A survey was administered to 2,110 high school students. The results indicated that the respondents “agreed” with the perception of receiving support from various social support sources. Among these, support from family was perceived most strongly, followed by support from friends, and finally, support from significant others. Analyses of gender and grade level revealed no statistically significant differences. However, academic performance was found to have a statistically significant effect on students’ perceptions of social support.
Tài liệu tham khảo
Amoah, P. A. (2019). The relationship between functional health literacy, self-rated health, and social support between younger and older adults in Ghana. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(17), 3188. https://doi.org/10.3390/ijerph16173188
Ayub, N. (2015). Predicting suicide ideation through intrapersonal and interpersonal factors: The interplay of Big-Five personality traits and social support. Personality and Mental Health, 9(4), 308-318. https://doi.org/ 10.1002/pmh.130126148708
Bokhorst, C. L., Sumter, S. R., & Westenberg, P. M. (2010). Social support from parents, friends, classmates, and teachers in children and adolescents aged 9 to 18 years: Who is perceived as most supportive? Social Development, 19(2), 417-426. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2009.00540
Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychol. Bull, 98(2), 310-357. https://doi.org/10.1037/0033-2909.98.2.3103901065
Đào Thị Diệu Linh, Lê Thanh Hà (2021). Hỗ trợ xã hội và cảm nhận hạnh phúc của sinh viên. Tạp chí Tâm lí học, 6(267), 19-28.
Dương Bảo Yến, Huỳnh Ngọc Vân Anh, Nguyễn Như Vinh, Tô Gia Kiên. (2023). Hỗ trợ xã hội và rối loạn căng thẳng sau sang chấn ở người hậu COVID-19 tại Bệnh viện Đại học Y Dược Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Nghiên cứu Y học, 168(7), 237-248. https://doi.org/10.52852/tcncyh.v168i7.1795
Frydenberg, E., & Lewis, R. (2000). Teaching coping to adolescents: When and to whom? American Educational Research Journal, 37(3), 727-745. https://doi.org/10.3102/00028312037003727
Hobfoll, S. E., Stokes, J. P. (1988). The process and mechanics of social support. In S. Duck, D. F. Hay, S. E. Hobfoll, W.Ickes, & B. M. Montgomery (Eds.), Handbook of personal relationships: Theory, research and interventions, 497-517. John Wiley & Sons. https://psycnet.apa.org/record/1988-97881-026
Jacobs, S. R., Dodd, D. K (2003). Student burnout as a function of personality, social support, and workload. Journal of College Student Development, 44(3), 291-303. https://doi.org/10.1353/csd.2003.0028
Nguyen Thi Thuy (2024). Emotional - Behavioral Difficulties and Prosocial Behaviour among Vietnamese Adolescents: The Role of Social Support. Health Psychology Research, 12. https://doi.org/10.52965/ 001c.116967
Nguyễn Thị Vân (2018). Mức độ lo âu của học sinh trung học phổ thông tại thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh, 15(1), 117-127.
Nguyen, T. V., Quang, M. T., Phan, T. D. N., & Ta, T. T. T. (2023). Emotion Management and Social Support in Vietnam National University Students: A Case Study. Archives of Pharmacy Prarmacy Practice, 14(4), 55-61. https://doi.org/10.51847/9DPC3qjB2E
Ronen, T., Hamama, L., Rosenbaum, M., & Mishely-Yarlap, A. (2016). Subjective well-being in adolescence: The role of self-control, social support, age, gender, and familial crisis. Journal of Happiness Studies, 17(1), 81-104. https://doi.org/10.1007/s10902-014-9585-5
Rose, A. J., & Rudolph, K. D. (2006). A review of sex differences in peer relationship processes: Potential trade-offs for the emotional and behavioral development of girls and boys. Psychological Bulletin, 132(1), 98-131. https://doi.org/10.1037/0033-2909.132.1.98
Thân Hà Ngọc Thể, Vũ Dương Tuyết Lan, Nguyễn Ngọc Hoành Mỹ Tiên (2023). Hỗ trợ xã hội đa chiều và kiến thức của người chăm sóc người bệnh sa sút trí tuệ cao tuổi tại Khoa Lão học Bệnh viện Nhân dân Gia Định. Tạp chí Y học Việt Nam, 527(số chuyên đề tháng 6), 149-155.
Tonsing, K., Zimet, G. D., Tse, S. (2012). Assessing social support among South Asians: The multidimensional scale of perceived social support. Asian Journal of Psychiatry, 5(2),164-168. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2012.02.012
Trương Thị Khánh Hà (2013). Giáo trình Tâm lí học phát triển. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
World Health Organization (2022, October 11). Adolescents: Health risks and solutions. World Health organization. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescents-health-risks-and-solutions
Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5201_2
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .