Phát triển “phương thức học sâu” cho sinh viên thông qua dạy học theo dự án tại Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Đỗ Thị Mỹ Trang Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh
  • Đỗ Mạnh Cường Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng
  • Đoàn Thị Huệ Dung Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng

Tóm tắt

In today's universities, curriculum content and competence-based teaching methods have received significant attention. Therefore, innovating teaching methods in order to organize effective learning activities for students is a requirement for the teaching staff. This study indicates that deep learning is one of the required learning methods for university students in the context of educational innovation. In addition, the research conducted the experiments to develop deep learning methods for students through project-based teaching, which confirmed that project-based teaching formed the students' positive learning attitudes. Specifically, students were aware of the importance of learning content, which stimulated their deep learning methods. The research results will be a reference for lecturers to adopt appropriate teaching methods to develop deep learning approaches for students.

Tài liệu tham khảo

Beattie, V., Collins, B., & McInnes, B. (1997). Deep and surface learning: A simple or simplistic dichotomy? International Journal of Phytoremediation, 21(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/096392897331587.

Biggs, J. (1999). What the Student Does: Teaching for Enhanced Learning. Higher Education Research & Development, 18, 57-75. https://doi.org/10.1080/0729436990180105

Biggs, J., Kember, D., & Leung, D. Y. (2001). The Revised Two-Factor Study Process Questionnaire: R-SPQ-2F. The British Journal Of Educational Psychology, 71, 133-149. http://dx.doi.org/10.1348/000709901158433

Đặng Xuân Hải, Nguyễn Sỹ Thư (2012). Quản lí giáo dục, quản lí nhà trường trong bối cảnh thay đổi. NXB Giáo dục Việt Nam.

Entwistle, N., & Ramsden, P. (2015). Understanding student learning. Routledge Revivals. https://doi.org/10.4324/9781315718637

Felder, R. M., & Brent, R. (2005). Understanding Student Differences. Journal of Engineering Education January, 94(1), 57-72. https://doi.org/10.4135/9781506342733.n2

Hall, M., Ramsay, A., & Raven, J. (2004). Changing the learning environment to promote deep learning approaches in first-year accounting students. Accounting Education, 13(4), 489-505. https://doi.org/10.1080/0963928042000306837

Helle, L., Tynjälä, P., & Olkinuora, E. (2006). Project-Based Learning in Post-Secondary Education - Theory, Practice and Rubber Sling Shots. Higher Education, 51(2), 287-314. https://doi.org/10.1007/s10734-004-6386-5

Huỳnh Văn Sơn (2011). Những cơ sở tâm lí của hoạt động dạy và học tích cực. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Lê Thị Kiều Nhi, Nguyễn Trương Trưởng (2020). Tổ chức dạy học theo dự án trong dạy học “Lập trình hướng đối tượng” cho sinh viên Cao đẳng nghề Tin học ứng dụng tại Trường Cao đẳng Sư phạm Quảng Trị. Tạp chí Giáo dục, 474, 43-47.

Marton, F., & Saljo, R. (1976). On Qualitative Differences in Learning-II Outcome As a Function of the Learner’s Conception of the Task. British Journal of Educational Psychology, 46(2), 115-127. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1976.tb02304.x

Nguyễn Văn Tuấn (2021). Tổ chức dạy học dự án “Một số ứng dụng của phương trình vi phân” trong dạy học môn toán cao cấp cho sinh viên khối ngành Kĩ thuật. Tạp chí Giáo dục, 496(2), 14-19.

Sidman-Taveau, R. L. (2005). Computer-assisted project-based learning in the second language: Case studies in adult ESL. The University of Texas at Austin.

Thomas, J. W. (2000). A review of research on project - based learning. San Rafael, CA: Autodesk Foundation.

Trần Việt Cường (2012). Tổ chức dạy học theo dự án phần “Nguyên hàm và tích phân” cho sinh viên sư phạm Toán. Tạp chí Giáo dục, 281, 35-37.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.05.2022

Cách trích dẫn

Đỗ , T. M. T., Đỗ , M. C., & Đoàn , T. H. D. (2022). Phát triển “phương thức học sâu” cho sinh viên thông qua dạy học theo dự án tại Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 22(10), 13–17. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/425

Số

Chuyên mục

Các bài báo