Năng lực dạy học chứng minh hình học của sinh viên sư phạm Toán: Đề xuất khung năng lực và định hướng phát triển
Tóm tắt
Geometric proof is an important content in Mathematics Education, but Vietnamese mathematics pre-service teachers (PSTs) still face difficulties teaching this topic, especially in meeting the 2018 General Education Mathematics Program. Based on a literature review, this study proposes a competency framework linking the constituent components of geometric proof teaching competency, positioning teaching practice centrally. Accordingly, it recommends enhancing MCK, MPCK, technological skills, and practical training to improve PSTs' competence and meet current educational demands.
Tài liệu tham khảo
Agyei, D. D., & Voogt, J. (2012). Developing technological pedagogical content knowledge in pre-service mathematics teachers through collaborative design. Australasian Journal of Educational Technology, 28(4), 547-564.
Ball, D. L., & Bass, H. (2003). Making mathematics reasonable in school. A research companion to principles and standards for school mathematics, 27-44.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Buchbinder, O., McCrone, S., Capozzoli, M., & Butler, R. (2021). Mathematical knowledge for teaching proof: Comparing secondary teachers, pre-service teachers and undergraduate STEM majors. In D. Olanoff, K. Johnson, & S. Spitzer (Eds.), Proceedings of the 43rd Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 134-150.
Cetintav, G., & Yilmaz, R. (2023). The effect of augmented reality technology on middle school students’ mathematical academic achievement, self-regulated learning skills, and motivation. Journal of Educational Computing Research, 61(4), 789-812. https://doi.org/10.1177/07356331231176022
De Villiers, M. (2004). Using dynamic geometry to expand mathematics teachers’ understanding of proof. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 35(5), 703-724.
Dereje, E. W., Mulugeta, A., & Mulugeta, W. (2023). Pre-service mathematics teachers' geometric reasoning skills with technology-integrated guided inquiry approach. Pedagogical Research, 8(4), em0164. https://doi.org/10.29333/pr/13332
Herbst, P., & Brach, C. (2010). Proving and doing proofs in high school geometry classes: What is it that is going on for students? Cognition and Instruction, 24(1), 73-122. https://doi.org/10.1207/s1532690xci2401_2
Hoàng Thúy Sinh, Dương Hồng Huệ (2024). Ứng dụng Số phức giải toán chứng minh trong Hình học phẳng. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(4), 45-48. https://doi.org/10.15625/2615-8957/12410407
Hoyles, C., & Jones, K. (1998). Proof in dynamic geometry contexts. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 3(2), 169-189.
Knuth, E. J. (2003). Proof as a tool for learning mathematics. Mathematics Teacher, 96(8), 652-656.
Koehler, M. J., Mishra, P., & Cain, W. (2013). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Journal of Education, 193(3), 13-19.
Laborde, C. (2001). Integration of technology in the design of geometry tasks with Cabri-geometry. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 6(3), 283-317.
Lim, C. P., Chai, C. S., & Churchill, D. (2011). A framework for developing pre‐service teachers’ competencies in using technologies to enhance teaching and learning. Educational Media International, 48(2), 69-83.
Mariotti, M. A. (2000). Introduction to proof: The mediation of a dynamic software environment. Educational Studies in Mathematics, 44(1-2), 25-53.
Martin, T. S., McCrone, S. M. S., Bower, M. L., & Dindyal, J. (2005). The interplay of teacher and student actions in teaching geometric proof. Educational Studies in Mathematics, 60(1), 95-124.
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
Moore, R. C. (1994). Making the transition to formal proof. Educational Studies in Mathematics, 27(3), 249-266.
Nguyễn Lê Trường Sơn (2013). Nâng cao khả năng diễn đạt và trình bày suy luận chứng minh hình học của học sinh trung học cơ sở thông qua tổ chức hoạt động trên bảng. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 54, 126-135.
Nguyễn Thanh Thủy (2018). Phát triển năng lực dạy học cho sinh viên sư phạm thông qua dạy môn lí luận dạy học bằng phương pháp dạy học vi mô. Tạp chí Khoa học Quản lí giáo dục, 4(20), 36-42.
Nguyễn Thị Thanh Vân, Mai Văn Quảng (2021). Phát triển năng lực giao tiếp Toán học cho học sinh trung học cơ sở thông qua dạy học Hình học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 44, 33-37.
Phan Anh Hùng (2017). Phát triển năng lực dạy học cho sinh viên đại học ngành Sư phạm Toán. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 139, 49-52.
Pujiastuti, H., Hidayat, S., Hendrayana, A., & Haryadi, R. (2024). Creation of mathematics learning media based on augmented reality to enhance geometry teaching and learning. International Journal of Information and Education Technology, 14(1), 123-130. http://dx.doi.org/10.1051/e3sconf/202448205012
Senk, S. L. (1985). How well do students write geometry proofs? The Mathematics Teacher, 78(6), 448-456.
Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
Trần Trung Tình (2020). Phát triển năng lực đánh giá kết quả học tập của học sinh cho sinh viên ngành Sư phạm Toán. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên.
Van Vaerenbergh, S., Pérez-Suay, A., & Diago, P. D. (2023). Acceptance and intentions of using dynamic geometry software by pre-service primary school teachers. Education Sciences, 13(7), Article 661. https://doi.org/10.3390/educsci13070661
Vũ Thị Thu Hoài (2018). Bồi dưỡng năng lực dạy học cho sinh viên sư phạm đáp ứng chương trình giáo dục phổ thông tổng thể trong bối cảnh cuộc Cách mạng công nghiệp 4.0. Kỉ yếu Hội thảo Quốc tế “Giáo dục cho mọi người”, Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội, tr 70-79.
Weber, K. (2008). How mathematicians determine if an argument is a valid proof. Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 431-459. https://www.jstor.org/stable/40539306
Yildiz, H., & Gokcek, T. (2018). The development process of a mathematics teacher’s technological pedagogical content knowledge. Journal of Education and Training Studies, 6(9), 18-29.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









