Phát triển năng lực số của giáo viên phổ thông tại Việt Nam

Các tác giả

  • Hà Văn Dũng Tạp chí Giáo dục - Bộ Giáo dục và Đào tạo
  • Lê Thị Thu Hiền Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Nghiêm Thị Thanh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Hồ Thu Quyên Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Lê Minh Cường Trường Đại học Đồng Tháp
  • Lý Thị Thu Hằng Học viện Dân tộc

Tóm tắt

Decision No. 749/QĐ-TTg dated June 3, 2020, issued by the Prime Minister, explicitly states that digital transformation in education is one of the top priorities. Circular No. 20/2018/TT-BGDĐT dated August 22, 2018, issued by the Minister of Education and Training, set the goal of “Applying information technology and utilizing technological devices in teaching and education.” These legal documents highlight the need for continuous development of digital competence among general education teachers. This study employs theoretical research methods to synthesize and analyze published findings on digital competencies globally and in Vietnam to construct a digital competency framework for high school teachers in Vietnam. The framework consists of four components: (1) Basic digital information and data competency; (2) Digital skills development and application competency; (3) Communication and collaboration competency in digital environments; (4) Digital safety competency. Based on this framework, the study proposes measures to develop digital competencies for high school teachers in Vietnam, including: (1) Raising awareness of the importance of digital competencies, (2) Training and enhancing digital competencies, (3) Building and supporting learning communities, (4) Fostering infrastructure and digital learning resources, (5) Refining policies and mechanisms to support the development of digital competencies.

Tài liệu tham khảo

D., Holley, D. & Zezulkova, M. (2017). Digital Competence and Capability Frameworks in Higher Education: Importance of Life-long Learning, Self-Development and Well-being. EAI Endorsed Transactions on E-Learning, 4(13), 152742. https://doi.org/10.4108/eai.20-6-2017.152742

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2022 ban hành quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.

Bộ GD-ĐT (2024). Công văn số 4324/BGDĐT-CNTT ngày 14/8/2024 về việc hướng dẫn thực hiện nhiệm vụ ứng dụng công nghệ thông tin, chuyển đổi số và thống kê giáo dục năm học 2024-2025.

Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union.

Demartini, C. G., Benussi, L., Gatteschi, V., & Renga, F. (2020). Education and digital transformation: The “riconnessioni” project. IEEE Access, 8. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3018189

Đỗ Văn Hùng, Trần Đức Hoà (2022). Năng lực số dành cho giảng dạy và học tập trực tuyến. Tạp chí Thông tin và Tư liệu, 2, 3-11.

Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development, 68(5), 2449-2472. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4

Fernández-Batanero, J. M., Montenegro-Rueda, M., Fernández-Cerero, J. & García-Martínez, I. (2022). Digital competences for teacher professional development. Systematic review. European Journal of Teacher Education, 45(4), 513-531. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1827389

Ilomäki, L., Kantosalo, A., & Lakkala, M. (2011). What is digital competence? In Linked portal. Brussels: European Schoolnet. http://linked.eun.org/web/guest/in-depth3

Law, N., Woo, D. J., & Wong, G. (2018). A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator 4.4.2. http://www.unesco.org/open-access/terms-use-ccbysa-en

Johnston, N. (2020). The shift towards digital literacy in Australian university libraries: Developing a digital literacy framework. Journal of the Australian Library and Information Association, 69(1), 93-101.

Loi, P. T. B. (2021). Proposed process of designing online teaching. Vietnam Journal of Educational Sciences, 42, 7-12.

Nguyễn Thị Lan Phương, Lê Thị Thu Hiền (2024). Phát triển năng lực số cho giảng viên đại học trong bối cảnh hội nhập: nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Nguyễn Tất Thành. Tạp chí Giáo dục, 24(9), 7-12.

Nguyễn Long Giao (2023). Nâng cao năng lực số cho giáo viên phổ thông trong quá trình chuyển đổi số. Tạp chí Khoa học Quản lí Giáo dục, 10(số đặc biệt tháng 5), 44-49.

Nguyễn Phúc Quân (2023). Phát triển khung năng lực số cho giáo viên trong kỉ nguyên trí tuệ nhân tạo. Kỉ yếu Hội thảo khoa học quốc gia Phát triển năng lực giáo viên trong bối cảnh chuyển đổi số, tr 254-261.

Nguyễn Thị Giang (2022). Đề xuất một số biện pháp phát triển “năng lực số” cho đội ngũ giáo viên trong bối cảnh Cách mạng công nghiệp 4.0. Tạp chí Giáo dục, 22(19), 25-28.

Uerz, D. C., Kral, M. H., Gorissen, P. J. B., Van der Neut, I., Van Zanten, M., Tondeur, J., ... & Howard, S. (2021). A Framework for digital competences of lecturers. https://www.versnellingsplan.nl/wp-content/uploads/2022/03/A-framework-for-digital-competences-of-lecturers.pdf

Wesselink, R., & Giaffredo, S. (2015). Competence-based education to develop digital competence. Encyclopaideia, 19(42), 25-42. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/5537

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.02.2025

Cách trích dẫn

Hà, V. D., Lê, T. T. H., Nghiêm, T. T., Hồ, T. Q., Lê, M. C., & Lý, T. T. H. (2025). Phát triển năng lực số của giáo viên phổ thông tại Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 25(4), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2965

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 3 > >>