Phát triển năng lực thống kê cho học sinh thông qua dạy học nội dung “Một số yếu tố thống kê” ở tiểu học

Các tác giả

  • Phạm Huyền Trang Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Hồ Xuân Thắng Trường Cao đẳng Sư phạm Quảng Trị
  • Hoàng Nam Hải Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng

Tóm tắt

Statistics and Probability are one of the three important knowledge streams in the 2018 Mathematics General Education Program. The innovation of teaching this knowledge stream for primary school students in the direction of forming and developing capacity is an issue that needs to be researched. Through the theoretical research method, the article synthesizes research results in the world and presents some research results in Vietnam on the concept of statistical competence, the components of statistical competence, on that basis, proposes some pedagogical measures to develop statistical competence for students in teaching the content of “Some statistical factors” in primary school. Primary school teachers can use some of the proposed measures in teaching the content of “Some statistical factors” in primary school in the direction of developing competence for students, meeting the requirements of the 2018 Mathematics General Education Program.

Tài liệu tham khảo

Ben-Zvi, D., & Garfield, J. B. (2022). Developing students' statistical reasoning: Connecting research and teaching practice. Springer, 35, 89-102.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 27/2020/TT-BGDĐT ngày 04/9/2020 ban hành quy định đánh giá học sinh tiểu học.

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2020). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications.

Đỗ Đức Thái, Đỗ Tiến Đạt, Nguyễn Hoài Anh, Trần Thúy Ngà, Nguyễn Thị Thanh Sơn (2023a). Toán 3 (Tập 2 - Bộ Cánh diều). NXB Đại học Sư phạm.

Đỗ Đức Thái, Đỗ Tiến Đạt, Nguyễn Hoài Anh, Trần Thúy Ngà, Nguyễn Thị Thanh Sơn (2023b). Toán 5 (Tập 2 - Bộ Cánh diều). NXB Đại học Sư phạm.

Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. SAGE Publications.

Gal, I. (2002). Adult's statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25.

Gal, I., & Ginsburg, L. (2021). The role of beliefs and attitudes in learning statistics: Towards an assessment framework. Journal of Statistics Education, 29(3), 215-230.

Groth, R. E. (2019). Teaching statistical literacy in the context of social justice: Teacher education and the next generation of learners. Statistics Education Research Journal, 18(01), 10-23.

Hà Huy Khoái (tổng chủ biên), Lê Anh Vinh, Nguyễn Áng, Vũ Văn Dương, Nguyễn Minh Hải, Hoàng Quế Hương, Bùi Bá Mạnh (2023). Toán 3 (Tập 2 - Bộ Kết nối tri thức với cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.

Hà Văn Sơn (2004). Giáo trình lí thuyết thống kê ứng dụng trong quản trị và kinh tế. NXB Thống kê TP. Hồ Chí Minh.

Hjalmarson, M. A., & Lesh, R. (2018). Design research in education: Developing a research agenda for the learning sciences. Educational Technology Research and Development, 66(01), 111-127.

Kolovou, A., Van Den Heuvel-Panhuizen, M., & Köller, O. (2017). An intervention including an online game to improve grade 6 students’ performance in early algebra. Journal of Educational Research, 110(3), 277-291.

Pallant, J. (2020). SPSS Survival Manual: A Step by Step Guide to Data Analysis Using IBM SPSS. Routledge.

Ridgway, J., & Nicholson, J. (2019). The future of statistical literacy. International Journal of Educational Research, 98, 102-110.

Sharma, R., & Kahneman, D. (2020). Data Collection and Organization in Statistical Education. Journal of Statistics Education, 28(01), 45-58.

Wallman, K. K. (1993). Enhancing statistical literacy: Enriching our society. Journal of the American Statistical Association, 88(422), 1-8.

Watson, J. (1997). Assessing statistical literacy through the use of media surveys. In I. Gal & J. Garfield, The assessment challenge in statistics education, Amsterdam. The Netherlands: International statistical institute/IOS Press.

Watson, J. M. (2020). Statistical literacy at school: Growth and goals. Studies in Mathematical Thinking and Learning Series, 9, 22-35.

Wild, C. J., & Pfannkuch, M. (2019). Statistical thinking in empirical enquiry. International Journal of Educational Research, 87, 34-46.

Zieffler, A., Kaplan, D., & Fry, E. (2021). Technology and the future of statistical literacy. Journal of Statistics Education, 29(2), 87-104.

Đã Xuất bản

27.10.2025

Cách trích dẫn

Phạm, H. T., Hồ, X. T., & Hoàng, N. H. (2025). Phát triển năng lực thống kê cho học sinh thông qua dạy học nội dung “Một số yếu tố thống kê” ở tiểu học. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 8), 184–190. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4302

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

<< < 1 2