Dạy học tích hợp Toán - Khoa học tự nhiên đối với chủ đề “Tỉ số lượng giác của góc nhọn” (Toán 9)
Tóm tắt
Integrating Mathematics and Natural Sciences in Mathematics Education is one of the areas of focus in the general education curriculum for Mathematics 2018. For Natural sciences, mathematics serves not only as a tool for problem solving but also as a language that expresses content. Conversely, in Mathematics, Natural sciences serve both as a tool for solving mathematical problems and as a method for creating mathematical tasks. The topic of trigonometric ratios of acute angles is featured in various textbooks. However, exploring the integration of mathematics and natural sciences in teaching this topic is a rather new research direction that there have not been addressed. The research methods used in this article include theoretical research and analysis. The content of the article discusses concepts and classifications of integrated teaching. The novel contribution of this article is the presentation of a process as well as illustrative examples for integrating mathematics and natural sciences on the topic of trigonometric ratios of acute angles in grade 9th. The research results will serve as valuable references and practical foundations for both teachers and students in enhancing the effectiveness of teaching and learning the topic of trigonometric ratios of acute angles in grade 9.
Tài liệu tham khảo
Ngô Minh Đức (2016). Dạy học khái niệm đạo hàm trong mối quan hệ liên môn với vật lí. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 7(85), 41-48.
Nguyễn Ngọc Giang, Phạm Huyền Trang, Lê Mai Thanh Dung (2022). Tích hợp Toán với Vật lí trong dạy học chủ
đề hàm số và đồ thị ở lớp 10. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(12), 36-41.
Nguyễn Như Ý, Vũ Quang Hào, Phan Xuân Thành (2011). Đại từ điển tiếng Việt. NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn Phương Chi, Trần Thị Thanh Huyền (2017). Tính tiền điện và tiết kiệm điện năng ở trường trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, 420, 31-35.
Nguyễn Thế Sơn (2017). Xây dựng chủ đề tích hợp trong dạy học môn Toán ở trường Trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thị Nga (2018). Sự liên môn toán - vật lí trong dạy học chủ đề vectơ ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành Phố Hồ Chí Minh, 15(1), 40-47.
Phạm Văn Hiệu (2022). Dạy học hình học ở các lớp cuối cấp Trung học cơ sở theo hướng tích hợp. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư Phạm - Đại học Thái Nguyên.
Phạm Văn Quân (2020). Dạy học hệ thức lượng trong tam giác theo hướng phát triển năng lực tư duy và lập luận toán học cho HS giỏi lớp 9. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Hải Phòng, 43(11), 72-81.
proceedings2211343
Roegiers, X. (1996). Khoa sư phạm tích hợp hay làm thế nào để phát triển các năng lực ở nhà trường. NXB Giáo dục.
Trương Thị Xuân Huệ (2014). Lí luận dạy học hiện đại dạy học tích hợp trong trường phổ thông và trường mầm non. NXB Lao động.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .