Dạy học phát triển năng lực mô hình hóa toán học chủ đề “Tỉ số lượng giác của góc nhọn” (Toán 9)

Các tác giả

  • Phạm Huyền Trang Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Nguyễn Ngọc Giang Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Thị Hồng Thúy Trường Trung học cơ sở Lê Quý Đôn, thành phố Thủ Đức, Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Mathematical modeling competence is one of the five essential mathematical competences that need to be developed and fostered in students according to the 2018 National Curriculum for Mathematics. For 9th-grade students, the topic of trigonometric ratios of acute angles is particularly important, is a part of the content of the trigonometric identities in right-angled triangles. However, teaching scenarios for the topic of trigonometric ratios of acute angles to develop students’ mathematical modeling competence remains a research area with many potential benefits, but it has not been widely explored in the literature. The research methods used in this paper are theoretical research and analysis. Based on this analysis, we propose a process and provide illustrative examples of designing teaching scenarios on the topic of trigonometric ratios of acute angles, aimed at developing the mathematical modeling competence for 9th-grade students. The research results will serve as a useful reference, and the paper will provide a practical foundation to assist both teachers and students in improving the effectiveness of teaching the topic of trigonometric ratios of acute angles in 9th grade.

Tài liệu tham khảo

Blomhøj (2011). Modelling Competency: Teaching, Learning and Assessing Competencies - Overview. International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling, 1, 343-347. https://doi.org/ 10.1007/978-94-007-0910-2-34

Blum (2015). Quality Teaching of Mathematical Modelling: What Do We Know, What Can We Do? In The Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education (pp. 73-96). https://doi.org/10.1007/ 978-3-319-12688-3_9

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán 2018 (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Cao Thị Hà, Nguyễn Xuân Dung (2023). Phát triển năng lực mô hình hóa cho học sinh trong dạy học Hàm số ở lớp 10 trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(3), 21-27.

Jensen, T. H. (2007). Assessing mathematical modelling competency. Mathematical modeling (ICTMA 12): Education, engineering and economics, 141-148.

Lê Thị Hoài Châu (2014). Mô hình hóa trong dạy học khái niệm Đạo hàm. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 65, 15-18.

Leong, K. E., & Tan, J. Y. (2020). Exploring Secondary Students’ Modelling Competencies. The Mathematics Enthusiast, 17(1), 85-107. https://doi.org/10.54870/1551-3440.1481

Lesh, R., Galbraith, P. L., Haines, C. R., & Hurford, A. (2010). Modeling students’ mathematical modeling competencies. Springer Dordrecht.

Maaß, K. (2006). What are modelling competencies? ZDM - International Journal on Mathematics Education, 38(2), 113-142. https://doi.org/10.1007/BF02655885

Nguyễn Ái Quốc, Nguyễn Vũ Quỳnh Như (2024). Phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh trong dạy học giải bài toán thực tiễn (Toán 10). Tạp chí Giáo dục, 24(6), 22-27.

Nguyễn Thị Mỹ Hằng, Nguyễn Thị Thắm, Nguyễn Thị Phương Thảo (2024). Một số biện pháp phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề “Hệ thức lượng trong tam giác” (Toán 10). Tạp chí Giáo dục, 24(9), 25-29.

Nguyen, N. D. (2016). Modelling in Vietnamese School Mathematics. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 15(6), 114-126.

Ogborn (2013). Overview: The nature of modelling. Learning Within Artificial Worlds, 11-15.

Phạm Văn Quân (2020). Dạy học hệ thức lượng trong tam giác theo hướng phát triển năng lực tư duy và lập luận toán học cho học sinh giỏi lớp 9. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Hải Phòng, 43, 72-81.

Swetz, F., & Hartzler, J. S. (1991). Mathematical Modeling in the Secondary School Curriculum. National Council of Teachers of Mathematics, Inc.

Trần Vui (2014). Giải quyết vấn đề thực tế trong dạy học Toán. NXB Đại học Huế.

Từ điển Bách khoa Việt Nam (2005). Từ điển bách khoa toàn thư. NXB Từ điển Bách khoa.

Voskoglou (2020). Problem solving and mathematical modelling. American Journal of Educational Research, 9(2), 85-90.

Wess, R., & Greefrath, G. (2019). Professional competencies for teaching mathematical modelling-supporting the modelling-specific task competency of prospective teachers in the teaching laboratory. In Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (No. 27). Freudenthal Group, Freudenthal Institute.

Đã Xuất bản

31.03.2025

Cách trích dẫn

Phạm, H. T., Nguyễn, N. G., & Nguyễn, T. H. T. (2025). Dạy học phát triển năng lực mô hình hóa toán học chủ đề “Tỉ số lượng giác của góc nhọn” (Toán 9). Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 2), 63–67. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3357

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 3 > >>