Phân tích nội dung “Một số yếu tố thống kê” trong các bộ sách giáo khoa môn Toán ở tiểu học tại Việt Nam
Tóm tắt
In light of the policy of “One program, multiple textbooks”, the textbooks currently approved by the Ministry of Education and Training for use in general education institutions must meet the requirements of the 2018 General Education Curriculum. However, the textbooks have different ways of expressing the form, procedure and specific topic content distribution. The study analyzes the content “Some statistical elements” in three Vietnamese math textbooks for primary school students, with 1,408 pages and 646 tasks with statistical content to determine: (1) The distribution of statistical topics in textbooks; (2) Attention to the stages of the statistical problem-solving process (Collecting, classifying, arranging data; Representing statistical data; Analyzing data and Interpreting results). On that basis, some recommendations are proposed to improve the teaching effectiveness with the content “Some statistical factors” in primary schools. It is necessary for teachers to combine multiple stages to solve statistical problems, helping students form methods of collecting, representing and analyzing data and statistical laws.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Brase, C. H., & Brase, C. P. (2018). Understanding basic statistics (7th edition). Cengage Learning.
Đỗ Đức Thái (tổng chủ biên), Đỗ Tiến Đạt (chủ biên), Nguyễn Hoài Anh, Trần Thúy Ngà, Nguyễn Thị Thanh Sơn (2024a). Toán 2 (tập 2 - bộ sách Cánh Diều). NXB Đại học Sư phạm.
Đỗ Đức Thái (tổng chủ biên), Đỗ Tiến Đạt (chủ biên), Nguyễn Hoài Anh, Trần Thuý Ngà, Nguyễn Thị Thanh Sơn (2024b). Toán 5 (tập 2 - bộ sách Cánh Diều). NXB Đại học Sư phạm.
Doyle, W. (1988). Work in Mathematics Classes: The Context of Students’ Thinking During Instruction. Educational Psychologist, 23, 167-180.
Franklin, C. A., Kader, G. D., Mewborn, D., Moreno, J., Peck, R., Perry, M., & Scheaffer, R.(2007). Guidelines for assessment and instruction in statistics education report: A pre-K-12 curriculum framework. American Statistical Association.
Hà Huy Khoái (tổng chủ biên), Lê Anh Vinh (chủ biên), Nguyễn Áng, Vũ Văn Dương, Nguyễn Minh Hải, Hoàng Quế Hường, Bùi Bá Mạnh (2024). Toán 4 (tập 2 - bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.
Jones, D. L., & Jacobbe, T. (2014). An Analysis of the Statistical Content of Textbooks for Prospective Elementary Teachers. Journal of Statistics Education, 22.
Pickle, M. C. C. (2012). Statistical Content in Middle Grades Mathematics Textbooks. Unpublished Ph.D. dissertation, University of South Florida.
Trần Nam Dũng (tổng chủ biên), Khúc Thành Chính (chủ biên), Đinh Thị Xuân Dung, Nguyễn Kính Đức, Đậu Thị Huế, Đinh Thị Kim Lan, Huỳnh Thị Kim Trang (2024). Toán 3 (tập 2 - bộ sách Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .