Bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề với sự hỗ trợ của công nghệ thông tin và truyền thông trong dạy học “Câu lệnh rẽ nhánh” (Tin học lớp 10)

Các tác giả

  • Đỗ Nhất Linh Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh
  • Lê Quang Thái Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Ngọc Giang Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Problem-solving competence supported by information and communication technology (ICT) is one of the five core component competencies in the Informatics curriculum under the 2018 General Education Program in Vietnam. This competence enables students to master basic data structures, fundamental sorting and searching algorithms, as well as the ability to design, implement, and operate computer programs effectively. This paper focuses on clarifying the role and manifestations of ICT-supported problem-solving competence in teaching the content of “conditional branching statements”. Based on a combination of theoretical research and subject-specific content analysis, the paper proposes a teaching process and guidelines for designing learning activities aimed at effectively developing this competence among students. The novelty of the research lies in the construction of a concrete and feasible instructional model that aligns with the goals of competency-based Informatics education. This study is expected to serve as a valuable reference for teachers, educational administrators, and researchers in the field of Informatics teaching methodology, contributing to the improvement of teaching quality and effectiveness in the direction of competence development.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tin học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Lê Quang Thái, Đỗ Nhất Linh, Nguyễn Ngọc Giang (2024). Rèn luyện tư duy thuật toán trong dạy học lập trình Python giải bài toán tính giá điện. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 5), 128-134.

Nafi’ah, R., Kurniawan, W., Setiawan, J., & Umam, K. (2020). Bit Manipulation: Conditional Statement using Bitwise operators with C++. IJID (International Journal on Informatics for Development), 9(1), 9-14. https://doi.org/10.14421/ijid.2020.09102

Nguyễn Thị Lan Phương (2010). Đánh giá kết quả học tập theo chuẩn kiến thức, kỹ năng của chương trình giáo dục phổ thông Việt Nam. Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, Báo cáo tổng kết đề tài khoa học và công nghệ cấp Bộ.

Nguyễn Thị Lan Phương (2014). Đề xuất cấu trúc và chuẩn đánh giá năng lực giải quyết vấn đề trong chương trình giáo dục phổ thông mới. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 111, 1-6.

Nguyễn Thị Lan Phương, Trương Xuân Cảnh, Bạch Ngọc Diệp, Phạm Thị Bích Đào, Đỗ Tiến Đạt, Nguyễn Thị Hạnh,..., Nguyễn Thị Hồng Vân (2016). Chương trình tiếp cận năng lực và đánh giá năng lực người học. NXB Giáo dục Việt Nam.

O’Neil, H. F., Chuang, S., & Chung, G. K. W. K. (2003). Issues in the computer-based assessment of collaborative problem solving. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 10(3), 361-373.

Polya, G. (1957). How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method. Princeton University Press.

Severance, C. (2010). Python for Informatics Exploring Information. Computer, 1-236.

Trần Ngọc Thắng, Nguyễn Thị Nhị (2019). Một số biện pháp bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh trong dạy học môn Vật lí ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 15, 53-59.

Đã Xuất bản

27.10.2025

Cách trích dẫn

Đỗ, N. L., Lê, Q. T., & Nguyễn, N. G. (2025). Bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề với sự hỗ trợ của công nghệ thông tin và truyền thông trong dạy học “Câu lệnh rẽ nhánh” (Tin học lớp 10). Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 8), 286–291. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4321

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

<< < 1 2 3 > >>