Nghiên cứu và đề xuất khung năng lực của kiểm định viên giáo dục đại học

Các tác giả

  • Vũ Minh Hiếu Trung tâm Kiểm định chất lượng giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội; Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Tạ Thị Thu Hiền Trung tâm Kiểm định chất lượng giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội; Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

To assess and accredit the quality of educational institutions or training programs, the capacity of accreditors must be prioritized, requiring professional knowledge, leadership, management, communication and data analysis skills, as well as commitment to professional ethics to ensure fair, objective and effective quality assessment. In Vietnam, with the emergence of independent quality accreditation organizations, there have been legal documents regulating higher education accreditors. Still, the accreditor’s competencies have not been fully established and standardized so as to ensure fairness and value for accreditation activities. The study uses qualitative research methods through analyzing documents on competency frameworks for accreditors of prestigious higher education quality accreditation organizations in the world, comparing with the implementation practices in Vietnam, thereby proposing the necessary competencies for higher education accreditors in Vietnam. Ultimately, the paper aims to develop an accreditor competency framework, establish assessment criteria for recruiting accreditors, and improve the quality of higher education quality accreditation in Vietnam.

Tài liệu tham khảo

AUN-QA (2014). Guidelines for AUN Quality Assessment and Assessors Version 2.0. AUN Publications.

Bộ GD-ĐT (2013). Thông tư số 18/2013/TT-BGDĐT ngày 14/5/2013 ban hành chương trình đào tạo kiểm định viên kiểm định chất lượng giáo dục đại học và trung cấp chuyên nghiệp.

Bộ GD-ĐT (2022). Thông tư số 14/2022/TT-BGDĐT ngày 10/10/2022 quy định về Kiểm định viên giáo dục đại học và cao đẳng sư phạm.

Cheung, J. C. M. (2015). Professionalism, profession and quality assurance practitioners in external quality assurance agencies in higher education. Quality in Higher Education, 21(2), 151-170. https://doi.org/10.1080/13538322.2015.1051795

Đặng Thành Hưng (2012). Năng lực và giáo dục theo tiếp cận năng lực. Tạp chí Quản lí Giáo dục, 43, 18-26.

Dooley, L. M., Paprock, K. E., Sun, I., & Gonzalez, E. G. Y. (2001). Differences in priority for competencies trained between US and Mexican trainers. In Academy of Human Resource Development 2001 Conference Proceedings. Baton Rouge, LA: Academy of Human Resource Development.

ENQA (2015). Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. European Association for Quality Assurance in Higher Education, Helsinki.

Ibrahim, H. A. H. (2014). Quality assurance and accreditation in education. Open Journal of Education, 2(2), 106-110.

INQAAHE (2021). Guidelines of Good Practices in Quality Assurance. Commission for Academic Accreditation, Abu Dhabi, United Arab Emirates.

Ishaq, M., Widianto, E., Sari, R. P., Dewi, C., & Bendriyanti, R. P. (2021). Online Accreditation Assessment with SISPENA: Survey on PKBM Assessors in East Java. In International Conference on Information Technology and Education (pp. 252-260). Atlantis Press.

Manarbek, G., Kondybaeva, S., & Celetti, D. (2018). The role of international accreditation in quality assurance of higher education. The Journal of Economic Research & Business Administration, 123, 47-58.

Nguyễn Đức Chính (2002). Kiểm định chất lượng trong giáo dục đại học. NXB Giáo dục.

Nguyễn Hữu Cương (2017). Một số kết quả đạt được của kiểm định chất lượng giáo dục đại học Việt Nam và kế hoạch triển khai trong tương lai. Tạp chí Quản lí Giáo dục, 9(8), 7-14.

Phạm Minh Hạc (1988). Tâm lí học (Tập 1). NXB Giáo dục.

Quốc hội (2012). Luật Giáo dục đại học. Luật số 08/2012/QH13, ban hành ngày 18/6/2012.

Quốc hội (2018). Luật sửa đổi, bổ sung một số điều của Luật Giáo dục đại học. Luật số 34/2018/QH14, ban hành ngày 19/11/2018.

Raftari, S., & Khoshnazar, S. M. (2023). The Roles Accreditation and Quality Assurance Play in Higher Education Institutions. Clinical Cancer Investigation Journal, 2278-0513.

Smith, L. (2019). The role of the Assessor in the assessment process. Otago Polytechnic.

Tight, M. (2013). Students: Customers, clients or pawns?. Higher Education Research & Development, 32(3), 312-326.

Tải xuống

Đã Xuất bản

01.12.2025

Cách trích dẫn

Vũ, M. H., & Tạ, T. T. H. (2025). Nghiên cứu và đề xuất khung năng lực của kiểm định viên giáo dục đại học. Tạp Chí Giáo dục, 25(22), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4404

Số

Chuyên mục

Các bài báo