Dạy học nội dung “Xác suất - Thống kê” (Toán 11) theo hướng phát triển năng lực số cho học sinh phổ thông ở tỉnh Lâm Đồng
Tóm tắt
In the context of the Fourth Industrial Revolution, digital transformation in education has become an urgent requirement to foster and develop digital competence among secondary school students. In light of the 2018 General Education Program and Circular No. 02/2025/TT-BGDĐT, digital competence should be flexibly and effectively integrated into subject teaching rather than implemented separately. The current situation in Lam Dong province reveals that the integration of digital content into the teaching of Probability and Statistics remains limited, resulting in underdeveloped digital competence among students. To address this issue, the authors designed and experimentally implemented instructional scenarios for Probability and Statistics following a five-step process aligned with Circular No. 02/2025/TT-BGDĐT. The experimental results indicate that the proposed solutions significantly enhanced students’ digital competence, stimulated their learning motivation, and strengthened their ability to apply knowledge in practice.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2025). Thông tư số 02/2025/TT-BGDĐT ngày 24/01/2025 quy định Khung năng lực số cho người học.
Brousseau, G. (1997). Theory of didactical situations in mathematics. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Carretero, G. S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union.
Cevikbas, M., Greefrath, G., & Siller, H.-S. (2023). Advantages and challenges of using digital technologies in mathematical modelling - a descriptive systematic literature review. Frontiers in Education, 8, 1142556.
Đỗ Văn Hùng (chủ biên), Trần Đức Hòa, Nguyễn Thị Kim Dung, Bùi Thanh Thủy, Nguyễn Thị Kim Lân, Đào Minh Quân, ..., Trịnh Khánh Vân (2022). Năng lực số - Khung năng lực số dành cho sinh viên. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Joshi, D. R., Adhikari, K. P., Khanal, J., & Belbase, S. (2023). Impact of digital skills of mathematics teachers to promote students’ communication behavior in the classroom. Contemporary Educational Technology, 15(4), ep454.
Law, N., Woo, D., de la Torre, J., & Wong, G. (2018). A global framework of reference on digital literacy skills for Indicator 4.4.2 (Information Paper No. 51, UIS/2018/ICT/IP/51). UNESCO Institute for Statistics.
Lê Anh Vinh, Bùi Diệu Quỳnh, Đỗ Đức Lân, Đào Thái Lai, Tạ Ngọc Trí (2021). Xây dựng khung năng lực số cho học sinh phổ thông Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số đặc biệt tháng 01, 1-11.
Lê Thái Hưng, Nguyễn Thị Hạnh, Vũ Phương Liên (2022). Nghiên cứu và đề xuất khung năng lực số của học sinh trung học cơ sở trong học tập trực tuyến. Tạp chí Giáo dục, 22(19), 19-24.
Shin, T. S., Hwang, H., Park, J., Teng, J. X., Dang, T., & others. (2019). Digital kids Asia-Pacific: insights into children’s digital citizenship. UNESCO Bangkok Office.
Slavin, R. E. (1995). Cooperative learning: Theory, research, and practice. Boston: Allyn & Bacon.
Trịnh Thị Phương Thảo, Trịnh Thanh Hải, Lê Minh Cường, Đỗ Bảo Châu, Trần Trung (2024). Năng lực số của học sinh trung học phổ thông ở Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 24(6), 6-11. https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1529
UNESCO (2021). Digital literacy in education: The skills needed for digital transformation. https://unesdoc.unesco.org
Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman, Eds.). Harvard University Press.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









