Tự học và rèn luyện kĩ năng tự học của sinh viên với sự hỗ trợ của AI: nghiên cứu tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2

Các tác giả

  • Chu Vĩnh Quyên Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Nguyễn Thụy Phương Trâm Trường THPT Đức Trọng, tỉnh Lâm Đồng

Tóm tắt

The paper presents the results of an empirical research on the application of ChatGPT to support students to self-study Informatics, conducted on 394 first-year students at Hanoi University of Science and Technology 2 in the second semester of 2024-2025. Students were divided into two groups: an experimental group (196 students) using ChatGPT to support self-learning and a control group (198 students) learning using traditional methods without AI. The two groups were evaluated similarly through the first survey, the final practical exam and the final questionnaire about attitudes and self-study skills. The results showed that the group of students using ChatGPT scored significantly higher in practice exams than the control group; At the same time, the experimental group also made significant progress in self-study skills and had a more positive learning attitude. The article also discusses the advantages and challenges of integrating AI in teaching and learning, and proposes some recommendations for the effective use of AI tools in higher education.

Tài liệu tham khảo

Ahmed, M. A. (2023). ChatGPT and the EFL classroom: Supplement or substitute in Saudi Arabia’s eastern region. Information Sciences Letters, 12(7), 2727-2734. https://doi.org/10.18576/isl/120704

Ali, J. K. M., Shamsan, M. A. A., Hezam, T. A., & Mohammed, A. A. Q. (2023). Impact of ChatGPT on learning motivation: Teachers’ and students’ voices. Journal of English Studies Arabia Felix, 2(1), 41-49. https://doi.org/10.56540/jesaf.v2i1.51

Kaulback, M. K. (2020). Correlating self-directed learning abilities to lifelong learning orientation in baccalaureate nursing students. Nurse Educator, 45(6), 347-351. https://doi.org/10.1097/NNE.0000000000000780

Li, J., Yang, D., & Hu, Z. (2022). Wuhan college students’ self-directed learning and academic performance: Chain-mediating roles of optimism and mental health. Frontiers in Psychology, 12, 757496. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.757496

Mai, D. T. T., Da, C. V., & Hanh, N. V. (2024, February). The use of ChatGPT in teaching and learning: a systematic review through SWOT analysis approach. In Frontiers in Education, 9, 1328769. Frontiers Media SA.

Muñoz, S. A. S., Gayoso, G. G., Huambo, A. C., Tapia, R. D. C., Incaluque, J. L., Aguila, O. E. P., ... & Arias-Gonzáles, J. L. (2023). Examining the impacts of ChatGPT on student motivation and engagement. Social Space, 23(1), 1-27.

Nguyễn Thị Cúc (2011). Thực trạng kĩ năng tự học môn Tâm lí học, Giáo dục học của sinh viên Sư phạm Trường Đại học An Giang. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học An Giang, 46, 1-4.

Oducado, R. M. F. (2021). Academic performance and the role of self-directed learning, self-esteem and grit among nursing students. Jendela Nursing Journal, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.31983/jnj.v5i1.6634

Qian, J., Li, X., Liu, T., Zhang, M., & Li, K. (2023). Direct and indirect effects of self-directed learning on creativity in healthcare undergraduates: A chain mediation model of openness to challenge and diversity. Frontiers in Psychology, 14, 1182692. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1182692

Võ Nguyễn Thùy Trang, Hồ Thảo Nguyên (2024). Ảnh hưởng của công cụ AI đối với quá trình tự học tiếng Anh của sinh viên. Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Đà Nẵng, 22(68), 7-10.

Wang, J., & Fan, W. (2025). The effect of ChatGPT on students’ learning performance, learning perception, and higher-order thinking: Insights from a meta-analysis. Humanities and Social Sciences Communications, 12, Article 621. https://doi.org/10.1057/s41599-025-04787-y

Wei, L. (2023). Artificial intelligence in language instruction: Impact on English learning achievement, L2 motivation, and self-regulated learning. Frontiers in Psychology, 14, 1261955. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1261955

Yilmaz, R., & Karaoglan Yilmaz, F. G. (2023). The effect of generative artificial intelligence (AI)-based tool use on students’ computational thinking skills, programming self-efficacy and motivation. Computers & Education: Artificial Intelligence, 4, 100147. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100147

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Chu, V. Q., & Nguyễn, T. P. T. (2025). Tự học và rèn luyện kĩ năng tự học của sinh viên với sự hỗ trợ của AI: nghiên cứu tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 205–210. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4095

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả