Thiết kế quy trình vận dụng phương pháp dạy học theo hợp đồng để tổ chức dạy viết văn nghị luận xã hội cho học sinh lớp 11

Các tác giả

  • Phan Nguyễn Trà Giang Trường Đại học Quy Nhơn
  • Đinh Thị Ngọc Ánh Lớp Sư phạm Ngữ văn K41, Trường Đại học Quy Nhơn
  • Trương Thị Mỹ Hậu Trường Đại học Quy Nhơn

Tóm tắt

Writing argumentative texts is an important content in the Vietnamese Literature curriculum for High schools, contributing to the formation and development of high school students' writing competency. However, in reality, teachers are believed to often organize writing lessons in just one pattern: all students write about the same topic with the same system of ideas developed; as a result, it is difficult to find the students'   personal imprint in each writing. In this article, he researchers aim to propose the procedure of organizing teaching writing argumentative text with Learning contracts - a approach aiming at allowing students to actively and independently decide to choose tasks based on their own needs and capacities - as a measure to overcome the above mentioned practice as well as promote the activeness, initiative, and creativity of students when participating in the writing process.

Tài liệu tham khảo

Anderson, G., Boud, D., & Sampson, J. (1996). Learning Contracts. Kogan Page. London. https://doi.org/10.1016/S0307-4412(97)85218-1

Anderson, G., Boud, D., & Sampson, J. (1998). Qualities of Learning Contracts. From Capability & Quality in Higher Education. Stephensor J., & Yorke M. (eds), Kogan Page, London, 162-173.

Brewer, G., Williams, A., Sher, W. (2007). Utilising Learning Contracts to Stimulate Student Ownership of Learning. Proceedings of the 2007 AaeE Conference. Melbourne.

Bùi Thị Luyến (2020). Dạy học tạo lập văn bản nghị luận xã hội theo phương pháp giao tiếp nhằm phát triển năng lực giao tiếp cho người học. Tạp chí Giáo dục, 477, 23-27.

Greenwood, S. C., & McCabe, P. (2008). How Learning Contracts Motivate Students. Middle School Journal, 39(5) 13-22.

Knowles, M. (1975). Self-Directed Learning: A Guide for Learners and Teachers. Follett. Chicago.

Knowles, M. (1986). Using learning contracts. Jossey-Bass. San Francisco CA.

Nguyễn Lăng Bình, Đỗ Hương Trà (2018). Dạy và học tích cực - Một số phương pháp và kĩ thuật dạy học. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Thị Kim Hoa, Nguyễn Văn Nở (2019). Tác động của phương pháp dạy viết dựa trên tiến trình đối với sự phát triển năng lực viết văn nghị luận xã hội của học sinh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 55 (CĐ Khoa học Giáo dục), 15-21.

Phạm Khánh Dương (2019). Vận dụng phương pháp dạy học hợp tác vào quá trình rèn luyện kĩ năng kết hợp các thao tác lập luận trong làm văn nghị luận cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 22, 51-55.

Phan Trọng Luận (tổng chủ biên, 2011). Ngữ văn 11 (Ban cơ bản). NXB Giáo dục Việt Nam.

Tomlinson, C. A. (1999). The differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners. Association for Supervision and Curriculum Development. Alexandria. Virginia. USA.

Tompkins, C., & McGraw, M-J. (1988). The negotiated learning contract, in D Boud (ed). Developing Student Autonomy in Learning, (pp. 172-191), (2nd edn), London: Kogan Page.

Trần Văn Cảnh, Nguyễn Thị Hồng Nam (2019). Phát triển kĩ năng đọc và viết văn nghị luận cho học sinh lớp 11 thông qua tích hợp dạy đọc hiểu và viết. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 16(11), 787-798.

Tải xuống

Đã Xuất bản

08.12.2022

Cách trích dẫn

Phan , N. T. G., Đinh , T. N. Ánh, & Trương , T. M. H. (2022). Thiết kế quy trình vận dụng phương pháp dạy học theo hợp đồng để tổ chức dạy viết văn nghị luận xã hội cho học sinh lớp 11. Tạp Chí Giáo dục, 22(12), 7–13. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/451

Số

Chuyên mục

Các bài báo