Cơ sở lí luận về quản lí hoạt động học tập của sinh viên khối ngành Kĩ thuật - Công nghệ ở trường đại học đáp ứng chuẩn đầu ra theo tiếp cận CDIO

Các tác giả

  • Nguyễn Minh Sang Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Vĩnh Long

Tóm tắt

Studying is the most important task for university students. During learning activities, students are facilitated by the school and management entities, gradually helping them to acquire knowledge, train professional skills, form and develop their personal qualities. With the credit-based training organisation, in order to achieve the best learning results, the management of students’ learning activities in the engineering-technology sector to meet the competency-based output standards plays a very important role. In this paper, the author initially focuses on the theoretical basis of managing learning activities of engineering-technology students to meet the output standards according to the CDIO approach through analyzing managerial subjects, content and influential factors. The paper would serve as a basis for studying the current situation and proposing solutions to improve the quality of management of engineering- technology students’ activities to meet the output standards according to the CDIO approach in the current period.

Tài liệu tham khảo

Đảng Cộng sản Việt Nam (2021). Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XIII (Tập I). NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.

Đỗ Thế Hưng (2015). Dạy học theo tiếp cận CDIO trong đào tạo giáo viên kĩ thuật trình độ đại học. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Le, Q. T., Hoang, T. N. D., & Do, T. A. T. (2019). Learning Outcomes for Training Program by CDIO Approach Applied to Mechanical Industry 4.0. Journal of Mechanical Engineering Research & Developments, 42(1), 50-55.

Lê Hồng Vân (1998). Tâm lí học lứa tuổi và tâm lí học sư phạm. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Malmqvist, J., Edström, K., & Hugo, R. (2017). A Proposal for Introducing Optional CDIO Standards. Proceedings of the 13th Intl. CDIO Conference, University of Calgary, Calgary, Canada, 21-36.

Mustapa, R. F., Abidin, A. F. Z., Amin, A. A. N. M., Nordin, A. H. N., & Hidayat, M. N. (2017). Engineering is fun: Embedded CDIO elements in electrical an electronic engineering final year project. Engineering Education (ICEED), IEEE 9th International Conference, Kanazawa, Japan, 1-6.

Nguyễn Văn Định (2021). Quản lí hoạt động học tập của học sinh ở các trường trung học phổ thông vùng Đồng bằng sông Cửu Long. Luận án Tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Phạm Minh Hạc (1996). Một số vấn đề giáo dục và khoa học giáo dục. NXB Giáo dục.

Phạm Viết Vượng (1996). Giáo dục học đại cương. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Vũ Anh Dũng, Phùng Xuân Nhạ (2011). Tích hợp chuẩn đầu ra theo cách tiếp cận CDIO vào đề cương môn học trong khung chương trình đào tạo. Tạp chí Khoa học: Kinh tế và Kinh doanh, Đại học Quốc gia Hà Nội, 27, 248-255.

Vũ Dũng (2008). Từ điển Tâm lí học. NXB Bách khoa.

Tải xuống

Đã Xuất bản

15.01.2023

Cách trích dẫn

Nguyễn , M. S. (2023). Cơ sở lí luận về quản lí hoạt động học tập của sinh viên khối ngành Kĩ thuật - Công nghệ ở trường đại học đáp ứng chuẩn đầu ra theo tiếp cận CDIO. Tạp Chí Giáo dục, 22(20), 42–47. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/571

Số

Chuyên mục

Các bài báo