Đề xuất quy trình dạy học mô hình hóa toán học trong xác suất, thống kê ở bậc đại học
Tóm tắt
Mathematical modelling is evaluated as one of the methods that connect mathematics with practice and vice versa. However, for the undergraduate level, the teaching of probability and statistics by mathematical modelling has been approached for a long time, but it has not been clear. In this paper, based on the synthesis of studies on the mathematical modelling process, the authors have given the mathematical modelling process and the teaching process of mathematical modelling of situations related to economics sector using the knowledge of probability and statistics. Through it, students can grasp the basic of mathematical modelling process, helping to approach the process of solving problems with processes, logic and system.
Tài liệu tham khảo
An, N. T. (2012). Sự cần thiết của mô hình hóa trong dạy học môn Toán ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 114-122.
Batanero, C., Chernoff, E. J., Engel, J., Lee, H. S., & Sánchez, E. (2016). Research on Teaching and Learning Probabiliti, ICME-13 Topical Surveys. Springer International Publishing.
Biehler, R., & Pratt, D. (2012). Research on the reasoning, teaching and learning of probabiliti and uncertainti. ZDM: The International Journal on Mathematics Education, 819-823.
Blum, W., Galbraith, P. L., Henn, H. -W., & Niss, M. (2007). Modelling and applications in mathematics education: The 14th ICMI study. New York, NY: Springer.
Carmen Batanero, G. B. (2011). Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges for Teaching and Teacher Education. A Joint ICMI/IASE Study: The 18th ICMI-Study,. Springer.
Chaput, B., Girard, J. -C., & Henry, M. (2011). Frequentisst Approach: Modelling and Simulation in Statistics and Probabiliti Teaching. In C. Batanero, G. Burill, & C. Reading, Teaching Statistics in School Mathematics - Challenges for Teaching and Teacher Education. A Joint ICMI/IASE Study: The 18th ICMI Study (85-95). Springer.
Châu, L. T. (2014). Mô hình hóa trong dạy học khái niệm “đạo hàm”. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thành phố Hồ Chí Minh, 5-18.
Eichler, A., & Vogel, M. (2015). Teaching Risk in School. The Mathematics Enthusiast, 168-183.
Galbraith, P. (2012). Models of Modelling: Genres, Purposes or Perpectives. Journal of Mathematical Modelling and Application, 3-16.
Galbraith, P. (2012). Models of modelling: genres, purposes or perspectives. Journal of Mathematical Modeling and Application, 3-16.
Hải, H. N. (2013). Phát triển năng lực suy luận thống kê cho sinh viên cao đẳng chuyên nghiệp. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Haines, C., & Crouch, R. (2001). Recognizing constructs within mathematical modelling. Teaching Mathematics and its Applications, 129-138.
Konold, C. (1994). Teaching probabiliti through modeling real problems. Mathematics Teacher, 232-235.
Lesh, R., Galbraith, P. L., Haines, C. R., & Hurford, A. (2010). Modeling Students’ Mathematical Modeling Competencies, ICTMA 13. Spinger.
Moore, D. S. (2010). The basic practice of statistics. New York: Freeman.
Nam, N. D. (2016). Phương pháp mô hình hóa trong dạy học môn Toán ở trường phổ thông. NXB Đại học Thái Nguyên.
Pfannkuch, M., Budgett, S., Fewster, R., Fitch, M., Pattenwise, S., Wild, C., & Ziedins, I. (2016). Probabiliti modelling and thinking: What can we learn from practice? Statistics Education Research Journal, 11-37.
Stillman, G., Browwn, J., & Galbraith, P. (2008). Research into the teaching and learning of applications and modelling in Australasia. In Research in Mathematics Education in Australasia 2004 - 2007 (141-164). Brill.
Yoshinari Inaba, T. K. (2014). An Example of Statistical Modeling for Count Data Analysis in Secondary. Journal of Mathematical Modelling and Application, 14-21.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .