Những nội dung cốt lõi trong quản trị trường đại học công lập hiện nay
Tóm tắt
Governance plays an important role in the operation of a university. Based on clarifying basic concepts, the meaning and the significance of university governance, the article thoroughly analyzes the key issues of university governance, including: Mission statement, vision and strategic goal setting of the university; Planning and making decisions on policies and directions of the university in terms of human resources, academics, and finance; Decentralization and exercise of power in the university; Establishing a relationship of interests and responsibilities within the university and between the university and stakeholders; Building the university's core values and brand; Monitoring and evaluating achievements of university goals. Mastering the key issues of university governance, schools will manage their activities well.
Tài liệu tham khảo
Alpert, D. (1985). Performance and Paralysis. The Journal of Higher Education, 56(3), 241-281, https://doi.org/
1080/00221546.1985.11780690
Baldridge, J. (1971). Models of university governance: Bureaucratic, collegial, and political. In V. Baldridge (Ed.), Academic governance: Research on institutional politics and decision making, Berkley, CA: McCutchen Publishing.
Dobbins, M., Knill, C., & Vogtle, E. M. (2011). An analytical framework for the cross-country comparison of higher education governance. Higher Education, 62(5), 665-683.
Đinh Xuân Khoa, Phạm Minh Hùng (2018). Quản trị thương hiệu trường đại học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Vinh, 47(2B), 12-19.
Gumport, P. J. (2000). Academic governance: new light on old issues. AGB Occasional Paper, Washington, DC: Association of Governing Boards of Universities and Colleges.
Henard, F., & Mitterle, A. (2009). Governance and quality guidelines: A review of governance arrangements and quality assurance guidelines. OECD.
Middlehurst, R. (1999). New realities for leadership and governance in higher education. Tertiary Education and Management, 5(4), 307-328. https://doi.org/10.1023/A:1018723927486
Ngô Tuyết Mai (2012). Cải cách trong quản trị trường đại học công lập nhằm nâng cao chất lượng đào tạo: Những điều Việt Nam có thể học hỏi từ thực tiễn trên thế giới. Hội thảo quốc tế do Trung tâm SEAMEO - Việt Nam tổ chức tại Thành phố Hồ Chí Minh, 28-29/08/2012.
Shattock, M. (2006). Managing good governance in higher education. Maidenhead: Open University Press.
Trường Đại học Vinh (2022). Giới thiệu. https://vinhuni.edu.vn/truong-dai-hoc-vinh-gioi-thieu-c01l0v0p0a33.html
Yammarino, F. J., & Dansereau, F. (2001). A multiple-level approach for understanding the nature of leadership studies. In Outcalt, C. L., Faris, S. K., & McMahon, K. N. (Eds.), Developing non-hierarchical leadership on campus: Case studies and best practices in higher education (pp. 24-37), Westport, CT: Greenwood Press.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .