Vận dụng quy trình mô hình hóa toán học trong dạy học học phần “Xác suất - thống kê Y học” cho sinh viên ngành Kĩ thuật xét nghiệm y học Trường Đại học Y - Dược, Đại học Huế
Tóm tắt
In this day and age, probability has been more and more widely applied in all areas of life, especially in the field of Medicine. Mathematical modeling activities help learners describe real-life situations, solve practical problems; thereby not only mastering knowledge but also forming and developing mathematical modeling competence. The research proposes a mathematical modeling process in teaching Probability - Medical Statistics for majors of Medical Laboratory and illustrates this process in teaching and solving some practical problems related to the content “Probability in Diagnostics and Screening Tests”. The results of the pedagogical experiments initially show that most of the surveyed students have grasped the basics of probability and applied the mathematical modeling process to solve practical professional problems, especially to help them shift from practical problems to math problems.
Tài liệu tham khảo
Edwards, D., & Hamson, M. J. (2001). Guide to Mathematical Modeling, Second Edition. London: Palgrave Mathematical Guides.
Nguyễn Danh Nam (2016). Phương pháp mô hình hóa trong dạy học môn Toán ở trường phổ thông. NXB Đại học Thái Nguyên.
Nguyễn Phú Lộc (2016). Tích cực hóa hoạt động học tập của học sinh trong dạy học môn Toán - một chuyên khảo trên cơ sở lí thuyết hoạt động. NXB Đại học Cần Thơ.
Nguyễn Thị Tân An (2012). Sự cần thiết của mô hình hoá trong dạy học Toán. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, 37, 4-7.
OECD (2009). The PISA 2009 Assessment framework - mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills. OECD, Paris, France.
Swetz, F., & Hartzler, J. S. (Eds). (1991). Mathematical modelling in the secondaryschool curriculum. Rest on, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
Trần Thị Diệu Trang, Trần Thúy Hiền (2015). Giáo trình Xác suất - Thống kê Y học. NXB Đại học Huế.
Trần Thúy Hiền (2022). Đánh giá năng lực suy luận thống kê y học của sinh viên khi giải quyết vấn đề thực tế. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Trường Đại học Y - Dược, Đại học Huế (2020). Chuẩn đầu ra trình độ đại học năm 2020 (ban hành kèm theo Quyết định số 677a/QĐ-ĐHYD ngày 30/3/2020 của Hiệu trưởng Trường Đại học Y - Dược, Đại học Huế).
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .