Thay đổi thái độ thống kê của sinh viên Sư phạm Toán thông qua dạy học chú trọng vào suy luận thống kê

Các tác giả

  • Huỳnh Trí Bình Trường Đại học Quy Nhơn
  • Nguyễn Thị Tân An Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Trần Dũng Trường Đại học Federation, Úc
  • Nguyễn Thị Hồng Nga Trường Đại học Y Dược - Đại học Huế

Tóm tắt

Learning attitude plays an important role, directly affecting students' achievement. This quasi-experimental study evaluates the change in attitude toward statistics (ATS) when students participate in a course emphasizing the development of statistical reasoning (SR). The results show significant improvement in the experimental class, with Emotional scores increasing from 2.88 to 3.09 (p = 0.015), Cognitive Competence scores increasing from 2.88 to 3.05 (p = 0.007), and overall ATS from 3.00 to 3.14 (p = 0.009). The students highly appreciated the role of real data as it enhanced their interest, understanding, and ability to apply statistics in practice. The control class showed no positive improvement. The study provides scientific evidence on the effectiveness of teaching methods aimed at developing SR, contributing to a positive change in students' ATS, while highlighting the importance of real data in improving teaching quality.

Tài liệu tham khảo

Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality and behaviour. McGraw-hill education (UK).

Allport, G. W. (1935). Attitudes. In C. Murchison (Ed.), A handbook of social psychology (pp. 798-844). Worcester, MA: Clark University Press.

Chiesi, F., & Primi, C. (2009). Assessing statistics attitudes among college students: Psychometric properties of the Italian version of the Survey of Attitudes Toward Statistics (SATS). Learning and Individual Differences, 19(2), 309-313.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Dương Bá Vũ, Đào Thị Hoàng Hoa, Nguyễn Thị Bích Ngọc, Đỗ Anh Khuê (2016). Phát triển công cụ đo lường thái độ của học sinh đối với môn Hóa học ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 79(1), 54-66.

Garfield, J., & Ben-Zvi, D. (2007). How students learn statistics revisited: A current review of research on teaching and learning statistics. International Statistical Review, 75(3), 372-396.

Hilton, S. C., Schau, C., & Olsen, J. A. (2004). Survey of Attitudes Toward Statistics: Factor structure invariance by gender and by administration time. Structural Equation Modeling, 11(1), 92-109.

Huynh, B. T., Tran, D., Nguyen, A. T. T., & Pham, N. T. (2024). Developing University Students’ Statistical Reasoning via a Research-informed Course. Vietnam Journal of Education, 8(1), 69-79.

Krech, D. (1960). Cognitive, Affective and Behavioural Components of Attitudes. In Halloran, J. D. (1967). Attitude formation and Change. Leicester University Press.

National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School mathematics. Reston, VA: Author.

Persson, I., Kraus, K., Hansson, L., & Wallentin, F. Y. (2019). Confirming the structure of the Survey of Attitudes Toward Statistics (SATS-36) by Swedish students. Statistics Education Research Journal, 18(1), 83-93.

Ramirez, C., Schau, C., & Emmioglu, E. (2012). The importance of attitudes in statistics education. Statistics Education Research Journal, 11(2), 57-71.

Roberts, D. M., & Bilderback, E. W. (1980). Reliability and validity of a statistics attitude survey. Educational and Psychological Measurement, 40(1), 235-238.

Schau, C. (2003). Students attitudes: The “other” important outcome in statistics education. In Proceedings of the Joint Statistical Meetings (pp. 3673-3683).

Tạ Thị Minh Phương (2021). Đo lường thái độ của học sinh đối với việc học toán ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 18(2), 299-309.

Ta, T. M. P., & Tran, D. (2022). Attitudes change during an Integration of Modeling Course in Year 10 - The Application of the ABC Model. Vietnam Journal of Educational Sciences, 18(1), 32-39.

Vanhoof, S., Kuppens, S., Sotos, A. E. C., Verschaffel, L., & Onghena, P. (2011). Measuring statistics attitudes: Structure of the survey of attitudes toward statistics (SATS-36). Statistics Education Research Journal, 10(1), 35-51.

Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2002). The development of competence beliefs, expectancies for success, and achievement values from childhood through adolescence. In A. W. J. S. Eccles (Ed.), Development of achievement motivation. San Diego, CA: Academic Press.

Wise, S. L. (1985). The development and validation of a scale measuring attitudes toward statistics. Educational and Psychological Measurement, 45(2), 401-405.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.03.2025

Cách trích dẫn

Huỳnh, T. B., Nguyễn, T. T. A., Trần, D., & Nguyễn, T. H. N. (2025). Thay đổi thái độ thống kê của sinh viên Sư phạm Toán thông qua dạy học chú trọng vào suy luận thống kê. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 13–18. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3092

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả