Sử dụng một số kĩ thuật dạy học tích cực trong dạy học môn “Kĩ năng giao tiếp” cho sinh viên Lào ở Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội
Tóm tắt
Teaching speech etiquette for foreign students in general and Lao students in particular is one of the key tasks of universities in Vietnam with the aim of helping students adapt quickly to the new learning environment, community relationships as well as other social relationships and expressions of attitudes, behaviors, and gestures that are appropriate for the language they are studying. One of the obstacles to this process is the student's approach to learning. The paper researches teaching methods suitable for language characteristics and students’ characteristics in the process of teaching speech etiquette at Vietnamese universities. The results show that the methods have had a positive effect on the positive and proactive communication, significantly improving the efficiency of learning speech etiquette for Lao students.
Tài liệu tham khảo
Austin, J. L. (1962). How to do things with words (2nd edition). J. O. Urmson and M. Sbisá (eds.), Cambridge, MA: Harvard University Press.
Đặng Thị Lệ Tâm (2012). Dạy học nghi thức lời nói cho học sinh tiểu học trong môn Tiếng Việt. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Đỗ Hữu Châu (2003). Đại cương ngôn ngữ học, ngữ dụng học. NXB Giáo dục.
George Yule, G. (2003). Dụng học (bản tiếng Việt). NXB Giáo dục.
Hoàng Phê (2005). Từ điển tiếng Việt. Viện Nghiên cứu Ngôn ngữ học.
Kate McFarlin (2005). The Types of Communication Skills and Competencies. Michigan University Press.
Nguyễn Quang (2004). Một số vấn đề giao tiếp nội văn hóa và giao văn hóa. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Phạm Văn Đại, Nguyễn Giang Nam (2015). Kĩ năng giao tiếp. NXB Thống kê.
Phơrơmanopxkaia, N. I. (1987). Cách dùng nghi thức lời nói Nga. NXB Giáo dục.
Thomas R. Lindlof & Bryan C. Taylor (2002). Qualitative Communication Research Methods (2nd edition). Sage Publications Ltd.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .