Một số biện pháp phát triển năng lực dạy học cho sinh viên sư phạm Toán thông qua học phần “Thực hành dạy học”

Các tác giả

  • Trần Cường Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Bùi Duy Hưng Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Bùi Thị Hồng Phương Trường THPT Bắc Thăng Long, thành phố Hà Nội

Tóm tắt

The issue of developing professional competence for students is a constant concern at any university. At pedagogical universities, this issue is even more urgent, especially in the context of curriculum and instruction reform. The article presents some theoretical issues about teaching competencies of mathematics teachers and develops a set of standard learning outcomes for the course of Micro-teaching Practice at university. Based on theoretical research and experience review, four measures are proposed and have proven feasible and effective at Hanoi National University of Education. These measures can continue to be deployed and tested on a larger scale to contribute to innovation and improvement of vocational education for mathematics pedagogy students.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 5512/BGDĐT-GDTrH ngày 18/12/2020 về việc xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục của nhà trường.

Bransford, J., Darling-Hammond, L., & LePage, P. (2005). Introduction. Preparing teachers for a changing world. Jossey-Bass, 1-39.

Bromme, R. (1997). Kompetenzen, Funktionen und unterrichtliches Handeln des Lehrers [Competencies, functions, and instructional practice of teachers]. Weinert FE (ed) Enzyklopädie der Psychologie : Pädagogische Psychologie, 3, Psychologie des Unterrichts und der Schule. Hogrefe, Göttingen, 177-212.

Kunter, M., Baumert, J., Blum, W., Klusmann, U., Krauss, S., & Neubrand, M. (Eds.) (2013). Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers: Results from the COACTIV project. Springer Science & Business Media.

Leou, S. (1998). Teaching Competencies Assessment Approaches for Mathematics Teachers. Proceedings of the National Science Council, Republic of China (D), 8(3), 102-107.

Liakopoulou, M. (2011). Teachers’ Pedagogical Competence as a Prerequisite for Entering the Profession. European Journal of Education, 46(4), 474-488.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Stronge, J. H. (2007). Qualities of Effective Teacher (bản dịch tiếng Việt của Lê Văn Canh). NXB Giáo dục.

Teodorescu, T. (2006). Competence versus competency: What is the difference? Performance Improvement, 45(10), 27-30.

Trần Trung, Trần Việt Cường (2014). Tiếp cận hiện đại trong rèn luyện năng lực sư phạm cho sinh viên ngành Toán ở trường đại học. NXB Đại học Sư phạm.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.12.2023

Cách trích dẫn

Trần , C., Bùi , D. H., & Bùi , T. H. P. (2023). Một số biện pháp phát triển năng lực dạy học cho sinh viên sư phạm Toán thông qua học phần “Thực hành dạy học”. Tạp Chí Giáo dục, 23(24), 19–24. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1131

Số

Chuyên mục

Các bài báo