Các yếu tố ảnh hưởng đến phong cách lãnh đạo phụng sự của hiệu trưởng trường phổ thông ở một số tỉnh Nam Bộ

Các tác giả

  • Lê Khánh Vân Trường Cán bộ quản lí giáo dục Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Leadership style is a particularly important factor, constituting the quality and competence of the management team. Servant leadership style is considered the leadership style of the 21st century, bringing effectiveness in educational institutions with the function of human development. This article surveys and analyzes factors affecting the servant leadership style of principals of high schools in the Southern region, including factors within the school (leader psychology, collective characteristics, etc.) and factors outside the school (training work, social environment). The research results will contribute to supplementing the literature on leadership style as well as provide suggestions for leaders to make appropriate adjustments to improve management effectiveness with servant leadership style.

Tài liệu tham khảo

Dierendonck, D., & Nuijten, I. (2011). The Servant. Leadership Survey: Development and Validation of a Multidimensional Measure. Journal of Business and Psychology, 26(3), 249-267.

Greenleaf, K. R. (2018). Lãnh đạo phục vụ (dịch giả Lê Xuân Hy). NXB Đồng Nai.

Hale, J. R., & Fields, D. L. (2007). Exploring servant leadership across cultures: A study of followers in Ghana and the United States. Leadership, 3(4), 397-417.

Hoch, J. E., Bommer, W. H., Dulebohn, J. H., & Wu, D. (2018). Do Ethical, Authentic,and Servant Leadership Explain Variance Above and Beyond Transformational Leadership? A Meta-Analysis. Journal of Management, 44(2), 501-529.

Nguyễn Thái Bình Long, Bùi Chí Thuận (2022). Xây dựng mô hình phong cách lãnh đạo của lãnh đạo Trường Giáo dục thuộc Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục, 22(24), 48-53.

Nguyễn Thế Thắng (2010). Vận dụng tư tưởng Hồ Chí Minh vào xây dựng phong cách làm việc của cán bộ lãnh đạo, quản lí ở nước ta hiện nay. NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.

Page, D., & Wong, T. P. (2003). Servant Leadership: An Opponent-Process Model and the Revised Servant Leadership Profile. Servant Leadership Research Roundtable.

Polatcan, M. (2020). The Effect of Servant Leadership on Teacher Alienation: The Mediating Role of Supportive School Culture. International Online Journal of Educational Sciences, 12(3), 57-67.

Phan Xuân Giang, Nguyễn Thị Phương Thảo (2020). Chính xác hóa một khái niệm trong nghiên cứu định lượng. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, 46, 158-161.

Strock, J. (2020). Phụng sự để dẫn đầu (dịch giả Thu Huyền). NXB Lao động.

Taylor, T., Martin, B.N., Hutchinson, S., & Jinks, M. (2007). Examination of leadership practices of principals identified as servant leaders. International Journal of Leadership in Education, 10(4), 401-419.

Trần Anh Thụ (2016). Những yếu tố ảnh hưởng tới phong cách lãnh đạo trong các tổ chức xã hội dân sự. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Học viện Khoa học xã hội - Viện Hàn lâm khoa học xã hội Việt Nam.

Trần Nhật Duật (2014). Phong cách lãnh đạo của chủ tịch Ủy ban Nhân dân xã nước ta hiện nay. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Trường Đại học Khoa học xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội.

Trần Thị Minh Hằng (2011). Tâm lí học quản lí. NXB Giáo dục Việt Nam.

Võ Thành Khối (2000). Phong cách lãnh đạo. NXB Thành phố Hồ Chí Minh.

Vũ Duy Yên (chủ biên, 2004). Tập bài giảng tâm lí học quản lí. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Đã Xuất bản

12.01.2024

Cách trích dẫn

Lê , K. V. (2024). Các yếu tố ảnh hưởng đến phong cách lãnh đạo phụng sự của hiệu trưởng trường phổ thông ở một số tỉnh Nam Bộ . Tạp Chí Giáo dục, 23(đặc biệt 10), 212–217. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1310

Số

Chuyên mục

Các bài báo