Đánh giá của giáo viên về các thành tố trong phong cách lãnh đạo phụng sự của hiệu trưởng trường phổ thông ở một số tỉnh Nam Bộ

Các tác giả

  • Lê Khánh Vân Trường Cán bộ quản lí giáo dục Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Servant leadership style is a behavioral model that leaders use to influence subordinates, focusing on them, paying attention to the needs and development of members of the pedagogical team, emphasizing leader's moral strength and the ability to transcend self-interest to focus on the development and needs of those under his command. There are many factors that influence a principal's servant leadership style. This article presents and analyzes the results of a survey of 513 teachers' opinions on the current situation of factors affecting the servant leadership style of principals of primary, secondary and high schools in the Southern region. The research results will add objective data, connect research on the same topic, and serve as a basis to propose measures to improve the level of components in the servant leadership style of school principals.

Tài liệu tham khảo

Bradley, S. Smith (2016). The role of leadership style in creating a great school. SELU Research Review Journal, 1(1), 65-78.

Barbuto, J., & Wheeler, D. (2006). Scale development and construct clarification of servant leadership. Group and Organization Management, 31(3), 300-326.

Cerit, Y. (2010). The effects of servant leadership on teachers’ organizational commitment in primary schools in Turkey. International Journal of Leadership in Education: Theory and Practice, 13(3), 301-317. http://doi.org/ 10.1080/13603124.2010.496933

DuFour, R. (2001). In the right context. Journal of Staff Development, 22(1), 17.

Dierendonck, D., & Nuijten, I. (2011). The Servant. Leadership Survey: Development and Validation of a Multidimensional Measure. Journal of Business and Psychology, 26(3), 249-267.

Ehrhart, M. G. (2004). Leadership and Procedural Justice Climate as Antecedents of Unit - level Organizational Citizenship Behavior. Personnel Psychology, 57 (1), 61-94. http://doi.org/10. 1111/j.1744-6570.2004.tb02484.x

Greenleaf, K. R., (2018). Lãnh đạo phục vụ (dịch giả Lê Xuân Hy). NXB Đồng Nai.

Hardin, F. (2003). Impacting Texas public schools through a student servant leader model: A case study. Dissertation Abstracts International, UMI No. 3033365. Texas Tech University.

Laub, J. A. (1999). Assessing the Servant Organizations: Development of the Servant Organizational Leadership Assessment (SOLA) Instrument. Ph.D. thesis, Florida Atlantic University.

Liden, R. C., Wayne, S. J., Zhao, H., & Henderson, D. (2008). Servant leadership: Development of a multidimensional measure and multilevel assessment. The Leadership Quarterly, 19, 161-177. http://doi.org/10.1016/j.leaqua.2008.01.006

Nguyễn Đức Minh, Nguyễn Hải Khóat (1981). Cơ sở tâm lí học của công tác quản lí trường học. NXB Giáo dục.

Nguyễn Hữu Lam (2007). Hành vi tổ chức. NXB Thống kê.

Northouse, P. G. (2012). Leadership: Theory and Practice. 6th ed. Thousand Oaks, CA: Sage.

Pekertia, A.A., & Sendjaya. S. (2010). Exploring servant leadership across cultures: Comparative study in Australia and Indonesia. The International Journal of Human Resource Management, 21(5), 754-780. http://doi.org/ 10.1080/09585191003658920

Page, D., & Wong, T. P. (2003). Servant Leadership: An Opponent-Process Model and the Revised Servant Leadership Profile. Servant Leadership Research Roundtable. https://www.docsity.com/en/servant-leadership-an-opponent-process-model-and-the-revised-servant-leadership-profile-acad-writ/6592976/

Russell, R. F., & Stone, A. G. (2002). A reivew of servant leadership attibutes: Developing a practical model. Leadership & Organization Development Journal, 23(3), 145-157.

Strock, J., (2020). Phụng sự để dẫn đầu (dịch giả Thu Huyền). NXB Lao động.

Trần Anh Thụ (2016). Thực trạng sử dụng phong cách lãnh đạo của các nhà lãnh đạo trong các tổ chức xã hội dân sự ở Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Tâm lí học, 6(207), 69-80.

Walumbwa, F. O., Hartnell, C. A., & Oke, A. (2010). Servant leadership, procedural justice climate, service climate, employee attitudes, and organizational citizenship behaviour: A cross-level investigation. Journal of Applied Psychology, 95, 517-529.

Đã Xuất bản

12.01.2024

Cách trích dẫn

Lê , K. V. (2024). Đánh giá của giáo viên về các thành tố trong phong cách lãnh đạo phụng sự của hiệu trưởng trường phổ thông ở một số tỉnh Nam Bộ. Tạp Chí Giáo dục, 23(đặc biệt 10), 311–316. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1337

Số

Chuyên mục

Các bài báo