Dạy học “Ứng dụng đạo hàm” (Toán 10) gắn với bối cảnh thực ở trường trung học phổ thông nước Cộng hòa Dân chủ Nhân dân Lào
Tóm tắt
Context-based teaching helps learners build connections between learned knowledge and the real world, clearly understand the goals and meaning of knowledge in practice. One of the important issues of context-based teaching is the need to determine the appropriate context for the teaching content and learners' interests. In teaching Mathematics, exploiting real contexts will help students gain experiences, promote positivity and initiative in learning, and know how to apply mathematics to solve practical problems. The research proposes a Math teaching process associated with real contexts in high schools in the Lao People's Democratic Republic and illustrates this process in teaching the content “Application of Derivatives”, under the program Math 10 in the Lao People's Democratic Republic. From exploiting practical contexts, students will gain many interesting experiences, promote positivity, initiative, and arouse a passion for learning about the subject.
Tài liệu tham khảo
Bộ Giáo dục và Thể thao (2015). Tầm nhìn 2030, Chiến lược đến năm 2025 và Kế hoạch phát triển giáo dục và thể thao 5 năm lần thứ VIII (2016-2020), nước Cộng hòa Dân chủ Nhân dân Lào.
Bộ Giáo dục và Thể thao (2016). Toán 10. Viện nghiên cứu khoa học giáo dục, Doanh nghiệp nhà nước nhà máy in giáo dục, nước Cộng hòa Dân chủ Nhân dân Lào.
Eyenaka, F. D., Ekanem, C. H., & Uwak, S. O. (2013). Context - Based Teaching Strategy (CBTS) for Effective Learning of Simple Alternating Current (A.C.) Circuits in Senior Secondary School Physics. Journal of Educational and Social Research, 3(8), 55-61.
Gilbert, J. K. (2006). On the Nature of “Context” in Chemical Education. International Journal of Science Education, 28(9), 957-976.
Harvey, R., & Averill, R. (2012). A lesson based on the use of contexts: an example of effective practice in secondary school mathematics. Mathematics Teacher Education and Development, 14(1), 41-59.
Kevin, W. C., Wilson, E., Flowers, J. L., & Farin, C. E. (2013). Scientific Basis vs. Contextualized Teaching and Learning: The Effect on the Achievement of Postsecondary Students. Journal of Agricultural Education, 53(1), 57-66.
Ngô Vũ Thu Hằng (2016). Giáo dục dựa vào bối cảnh: Một cách tiếp cận giáo dục tiên tiến. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, 32(3), 11-17.
Nguyễn Tiến Trung, Kim Anh Tuấn, Nguyễn Bảo Duy (2019). Vận dụng lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn trong dạy học môn Toán. Tạp chí Giáo dục, 458, 37-44.
Nguyễn Thị Mai Thủy (2020). Phương án React để thực hiện dạy học Toán theo bối cảnh với nội dung tích phân xác định cho sinh viên ngành kinh tế. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế, 2(54), 18-27.
Romberg, T. A. (2001). Mathematics in the Context. Education Development Center, Inc.
Trịnh Thị Phương Thảo, Chu Hoàng Linh (2021). Thiết kế tình huống dạy học chủ đề “Thống kê” (Đại số 10) gắn với bối cảnh thực ở các trường trung học phổ thông tỉnh Cao Bằng. Tạp chí Giáo dục, 505, 30-35.
Wijaya, A., Heuvel-Panhuizen, M. V. D., & Doorman, M. (2015). Opportunity-to-learn context-based tasks provided by mathematics textbooks. Educational Studies in Mathematics, 89(1), 41-65.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .