Hướng dẫn sinh viên thực hành quan sát cá nhân trẻ trong quá trình tổ chức hoạt động Nhận biết - Tập nói ở trường mầm non

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Thắng Trường Cao đẳng Sư phạm Bắc Ninh

Tóm tắt

Observing and evaluating children's development is one of the important skills in the process of organizing care and education activities in preschools. However, observing children will be more practical when it is linked to the goals of each activity, suitable to each area of the child's development in terms of cognition, language, aesthetics, physical or social emotions... Starting from the reality of organizing teaching activities, to foster and develop necessary professional skills for students, this article focuses on an overview of observation and process observation and proposes some suggestions. The idea is to guide students to practice observing individual children during the process of organizing Recognition-Practicing Speaking activities in kindergarten according to a 3-step process: before, during and after observation. At the same time, the author also affirms that it is important for preschool students to be able to master observation skills and observe the process of preschool children. In addition to basic knowledge and skills, they also need a heart, a love big enough for children and the profession of a preschool teacher.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2021). Văn bản hợp nhất số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021 ban hành Chương trình giáo dục mầm non.

Bộ GD-ĐT (VVOB) (2022). Thực hành quan sát trẻ theo quá trình trong cơ sở giáo dục mầm non - Tài liệu hướng dẫn dành cho giáo viên. https://vietnam.vvob.org

Đinh Hồng Thái (chủ biên), Trần Thị Mai (2009). Giáo trình Phương pháp phát triển ngôn ngữ cho trẻ mầm non. NXB Giáo dục Việt Nam.

Hoàng Phê (chủ biên, 2002). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Hoàng Thị Oanh, Phạm Thị Việt, Nguyễn Kim Đức (2001). Phương pháp phát triển ngôn ngữ cho trẻ dưới 6 tuổi. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Nguyễn Thị Huê, Ngô Thị Lanh, Nguyễn Thị Thiêm, Nguyễn Thị Thắng (2016). Tài liệu học tập một số học phần đào tạo giáo viên trình độ Cao đẳng ngành Giáo dục mầm non: Tiếng Việt, Văn học, Phương pháp làm quen với văn học, Phương pháp phát triển ngôn ngữ (Tái bản lần thứ ba). NXB Giáo dục Việt Nam.

Quốc Tú Hoa (chủ biên, 2015; Bích Chuyên dịch). Cẩm nang nuôi dạy con theo phương pháp Montessori. NXB Phụ nữ.

Đã Xuất bản

03.05.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T. (2024). Hướng dẫn sinh viên thực hành quan sát cá nhân trẻ trong quá trình tổ chức hoạt động Nhận biết - Tập nói ở trường mầm non. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 2), 145–151. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1708

Số

Chuyên mục

Các bài báo