Sử dụng một số yếu tố lịch sử toán trong dạy học xác suất - thống kê ở trường đại học y dược
Tóm tắt
For medical and pharmacy students, Probability and Statistics is a difficult subject. In addition to abstract concepts, students must put these concepts into practice immediately. In order to improve the quality of teaching and learning, this article analyzes the role and use of history of mathematics to teach this module. These usages include: introduction of historical factors in teaching; exploiting historical events to create “real situations”; based on the application history of Probability and Statistics in medicine and pharmacy to organize experiential activities; teaching by “guided re-invention”.
Tài liệu tham khảo
Bakker, A. (2003). The Early History of Average Values and Implications for Education. Journal of Statistics Education, 11(1). https://doi.org/10.1080/10691898.2003.11910694
Bộ Y tế (2019). Thông tư số 37/2019/TT-BYT ngày 30/12/2019 quy định chế độ báo cáo thống kê ngành Y tế.
Crato, N. (2010). Figuring It Out. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-04833-3
Doll, R., & Hill, B. (1950). Smoking and Carcinoma of Tie Lung. BMJ, 2(4682): 739-748. https://doi.org/10.1136/bmj.2.4682.739
Đào Hồng Nam (2014). Dạy học Xác suất - Thống kê ở trường Đại học Y. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh.
Fauvel, J. (1991). Using History in Mathematics Education. For the Learning of Mathematics, 11(2), 3-6.
Fried, M. N. (2001). Can Mathematics Education and History of Mathematics Coexist?. Science & Education, 10, 391-408. https://doi.org/10.1023/A:1011205014608
Furinghetti, F. (2019). History and epistemology in mathematics education. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. https://doi.org/10.1080/0020739X.2019.1565454
Gravemeijer, K.P.E. (1994). Developing realistic Mathematics Education. PhD Thesis, Doctor of Philosophy, Utrecht University.
Jankvist, UT. (2009). A categorization of the ‘whys’ and ‘hows’ of using history in mathematicseducation. Education Studying Math, 71, 235-261. https://doi.org/10.1007/s10649-008-9174-9
Katz, V. J. (2008). A history of mathematics: An Introduction, Third Edition, Pearson Addison-Wesley.
Leviatan, T. (2002). On the use of paradoxes in the teaching of probability. ICOTS6.
Lê Thị Hoài Châu (2003). Vai trò của phân tích khoa học luận lịch sử toán học trong nghiên cứu và thực hành dạy - học môn toán. Đề tài nghiên cứu cấp bộ, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Lê Tuấn Anh, Nguyễn Thị Thùy Trang (2013). Sử dụng các yếu tố lịch sử trong dạy học môn toán ở trường trung học. Tạp chí Khoa học giáo dục, 90, 21-24.
Nguyễn Anh Tuấn (2015). Giáo trình logic toán và lịch sử toán học. NXB Đại học Sư phạm.
Tzanakis, C. et al. (2002). Integrating history of mathematics in the classroom: an analytic survey. New ICMI Study Series, 201-240. https://doi.org/10.1007/0-306-47220-1_7
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .