Một số vấn đề lí luận về lí thuyết quản lí sự thay đổi trường học trong bối cảnh đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo ở Việt Nam

Các tác giả

  • Lê Hùng Huy Trường Trung học cơ sở Phú Long, thành phố Thuận An, tỉnh Bình Dương
  • Trần Văn Trung Trường Đại học Thủ Dầu Một, tỉnh Bình Dương

Tóm tắt

The application of change management theory to the management of teaching activities in schools in Vietnam in recent years has received a lot of attention, but this theory has not been systematically defined. The purpose of the article is to establish a theory of change management in schools to apply to school management in the context of fundamental and comprehensive innovation of education and training in Vietnam. Based on the Theory of Change perspective, the article builds a system of theoretical issues about change management in schools. The research aims to establish guiding criteria for change management capacity, requirements for change management, and practical methods of change management. The research results provide a systematic approach to change management in schools by the requirements of current Vietnamese educational innovation.

Tài liệu tham khảo

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Bộ GD-ĐT (2016). Nâng cao năng lực quản lí sự thay đổi của hiệu trưởng để hỗ trợ trẻ trong giai đoạn chuyển tiếp từ mầm non lên tiểu học. Tài liệu tập huấn.

Đặng Xuân Hải (2005). Vận dụng lí thuyết quản lí sự thay đổi để chỉ đạo đổi mới phương pháp dạy học ở nhà trường trong bối cảnh hiện nay. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 1, 13-19.

Đặng Xuân Hải (2007). Vận dụng lí thuyết quản lí sự thay đổi để chỉ đạo chuyển đổi quy trình đào tạo theo hệ thống tín chỉ. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 175, 43-48.

Grantcraft (2006). Mapping Change Using a Theory of Change to Guide Planning and Evaluation. https://learningforfunders.candid.org/wp-content/uploads/sites/2/2018/12/theory_change.pdf

Kotter, J. (2012). The 8 Steps for Leading Change. https://www.kotterinc.com/methodology/8-steps/

Kurt, L. (1947). Frontiers in group dynamics: concept, method and reality in social science. Human Relation, 1(1), 5-41.

L'Amour, A. (1988). A Trail of Memories: The Quotations Of Louis L'Amour. Published by Bantam.

Lê Thị Thanh Thủy (2018). Vận dụng lí thuyết quản lí sự thay đổi vào quản lí hoạt động nghiên cứu khoa học của giảng viên Trường Đại học Sài Gòn. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sài Gòn, 5, 25-31.

Nguyễn Long Giao (2021). Vận dụng tiếp cận quản lí sự thay đổi trong quản lí hoạt động dạy và học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 41, 6-10.

OECD (2019). A Flying Start: Improving Initial Teacher Preparation Systems. OECD Publishing, Paris, https://dx.doi.org/10.1787/cf74e549-en

Robbins, S. P. (1990). Organizational Theory: Structure designs and application. 3rd ed. Prentice Hall.

Rogers, P. (2014). Theory of Change, Methodological Briefs - Impact Evaluation, No. 2. UNICEF Office of Research, Florence.

Stein, D., & Valters, C. (2012). Understanding Theory of Change in International Development. JSPR and the Asia Foundation.

United Nation Development Group (2022). Theory of Change. https://unsdg.un.org/sites/default/files/UNDG-UNDAF-Companion-Pieces-7-Theory-of-Change.pdf

Valters, C. (2014). Theories of Change in International Development: Communication, Learning, or Accountability. https://www.researchgate.net/publication/291833177Theories_of_Change_in_International_Development_Communication_Learning_or_Accountability

Weiss, C. (1995). Nothing as Practical as Good Theory: Exploring Theory-Based Evaluation for Comprehensive Community Initiatives for Children and Families (Connell, J, Kubisch, A., Schorr, L, and Weiss, C. (Eds.) ‘New Approaches to Evaluating Community Initiatives’ ed.). Washington, DC: Aspen Institute.

Whiteley, A. (1995). Managing Change - A Cove Values Approach. South Melbourne: Mac Millan Education Australia.

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Lê, H. H., & Trần, V. T. (2024). Một số vấn đề lí luận về lí thuyết quản lí sự thay đổi trường học trong bối cảnh đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo ở Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 39–44. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2142

Số

Chuyên mục

Các bài báo