Đề xuất áp dụng mô hình quản lí chất lượng tổng thể (TQM) trong kiểm định chất lượng giáo dục ở trường trung học cơ sở
Tóm tắt
Educational quality assessment is an important management task and a key measure to improve schools’ educational quality. The application of the total quality management (TQM) model in educational quality assurance provides secondary schools with a comprehensive framework to continuously improve teaching, management and student learning outcomes. This article presents some theoretical issues on quality assurance, analyzes the total quality management model, thereby proposing the process of applying TQM in educational quality assessment in secondary schools and some recommendations for implementation. By promoting cooperation, enhancing transparency and focusing on continuous quality improvement, TQM can help schools build a more comprehensive and effective quality management system, benefiting both students and the wider educational community. Through this approach, secondary schools can meet and exceed the defined educational standards, ultimately improving the quality of education.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 18/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 ban hành Quy định về kiểm định chất lượng giáo dục và công nhận đạt chuẩn quốc gia đối với trường trung học cơ sở, trường trung học phổ thông và trường phổ thông có nhiều cấp học.
Crosby, P. B. (1979). Quality is free: The art of making quality certain. McGraw-Hill.
Deming, W. E. (1986). Out of the Crisis. MIT Press.
Đỗ Đình Thái (2015). Phát triển hệ thống kiểm định chất lượng giáo dục tại Việt Nam trong bối cảnh hội nhập quốc tế. Tạp chí Giáo dục, 351, 12-18.
Ewell, P. T. (1999). Standards for accreditation and assessment in K-12 education. Washington, D.C.: Council for Higher Education Accreditation.
International Organization for Standardization (ISO) (1987). ISO 9000:1987 - Quality management and quality assurance standards. Geneva, Switzerland.
International Organization for Standardization (ISO) (2015). ISO 9001:2015 - Quality management systems - Requirements. Geneva, Switzerland.
Juran, J. M. (1989). Juran on leadership for quality: An executive handbook. New York, NY: Free Press.
Middlehurst, R. (1997). Quality assurance in K-12 education: Global perspectives on policy and practice. In J. Sadlak & P. G. Altbach (Eds.), Higher education: A worldwide inventory of reforms and policy instruments (pp. 109-131). New York: Garland Publishing.
Mohamoud, A. M. (2023). The Role of Leadership on Quality of Higher Education in the Banadir Region, Somalia. Mjhiu, 1(1), 59-99. https://doi.org/10.59336/mjhiu.v1i1.4
Nguyễn Quý Thanh (2011). Kiểm định chất lượng giáo dục phổ thông Việt Nam: Lí luận và thực tiễn. NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Văn Tám (2024). Tổng quan một số nghiên cứu quốc tế về sử dụng quản lí chất lượng tổng thể (TQM) trong các trường trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 8), 23-29.
Phạm Thị Hoa (2018). Một số giải pháp nâng cao chất lượng kiểm định giáo dục phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 401, 23-29.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .