Nâng cao hiệu quả tự học ngôn ngữ lập trình cho học sinh thông qua sử dụng một số công cụ số

Các tác giả

  • Phạm Xuân Nguyện Trường Đại học Hoa Lư
  • Phạm Thị Thanh Trường Đại học Hoa Lư
  • Phùng Thị Thao Trường Đại học Hoa Lư

Tóm tắt

Currently, applications using artificial intelligence (AI) are developing rapidly, which has had a great impact on the process of learning programming languages (PL). In addition, there are many forums and social networks related to PL. This article presents some theoretical issues about self-study, some popular programming languages suitable for high school students today; groups of digital tools, ways to evaluate the level of use of digital tools; forums and social networks about PL as a tool to improve knowledge, programming experience, and teamwork skills for students. Next, the article proposes the process of using digital tools in teaching. This document will be a valuable handbook to help students form and develop self-study and research capacity when learning PL. With continuous learning, practice, active exchange, discussion and with the support of applications using artificial intelligence, students will improve their learning efficiency and gradually form their own self-study skills.

Tài liệu tham khảo

Alrashedy, K., & Binjahlan, A. (2023). How do software engineering researchers use GitHub? An empirical study of artifacts & impact.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tin học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Chen, X., Xu, F., Huang, Y., Zhou, X., & Zheng, Z. (2024). An empirical study of code reuse between GitHub and stack overflow during software development. The Journal of Systems and Software, 210(111964). https://doi.org/10.1016/j.jss.2024.111964

Đặng Vũ Hoạt, Hà Thị Đức (2003). Lí luận dạy học đại học. NXB Đại học Sư phạm.

Gutiérrez, E., Q., & Llinares, A. Z. (2021). Assessment of Scratch programming language as a didactic tool to teach functions. Education Sciences, 11(9), 499. https://doi.org/10.3390/educsci11090499

Liccardi, I., Ounnas, A., Pau, R., Massey, E., Kinnunen, P., Lewthwaite, S., … Sarkar, C. (2007). The role of social networks in students’ learning experiences. SIGCSE Bulletin, 39(4), 224-237. https://doi.org/10.1145/1345375. 1345442

Padilla, J. R. C., Montefalcon, M. D. L., & Hernandez, A. A. (2023, December 16). Language AI in programming: A case study of ChatGPT in higher eduation using natural language processing. 2023 IEEE 11th Conference on Systems, Process & Control (ICSPC). Presented at the 2023 IEEE 11th Conference on Systems, Process & Control (ICSPC), Malacca, Malaysia. https://doi.org/10.1109/icspc59664.2023.10420194

Rassokhin, D. (2020). The C++ programming language in cheminformatics and computational chemistry. Journal of Cheminformatics, 12(1), 10. Thái Thị Cẩm Trang (2023). Thái độ và kì vọng của sinh viên Sư phạm tiếng Anh đối với ChatGPT: Nghiên cứu tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 23(10), 51-56.

Tải xuống

Đã Xuất bản

14.08.2024

Cách trích dẫn

Phạm, X. N., Phạm, T. T., & Phùng, T. T. (2024). Nâng cao hiệu quả tự học ngôn ngữ lập trình cho học sinh thông qua sử dụng một số công cụ số. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 9), 144–148. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2211

Số

Chuyên mục

Các bài báo