Đánh giá thực trạng rèn kĩ năng giao tiếp của sinh viên tại các câu lạc bộ ở Trường Đại học Hùng Vương

Các tác giả

  • Bùi Thị Loan Trường Đại học Hùng Vương

Tóm tắt

One of the best ways to develop communication skills for students is through club activities. Based on theoretical research, the article evaluated the current situation of training communication skills for Hung Vuong University students at clubs. The research was conducted on 45 lecturers and 1,525 students at Hung Vuong University in 9 specialized faculties with many different methods and forms of assessment. The results show that the communication skills of students at the clubs are generally at a good level. Among them, students of the Faculty of Economics are considered to be the faculty with the best results in training communication skills in the school, followed by students of the Faculty of Primary Education and Early Childhood Education and the Faculty of Foreign Languages. However, the difference in communication skills assessment results in the three faculties is generally not much. On the other hand, the article also evaluated the advantages and disadvantages of students in the process of practising communication skills at clubs. This is an important practical basis for the article to continue to propose some measures to improve the quality of communication skills for students at Hung Vuong University.

Tài liệu tham khảo

Amanat, R., Yasmin, M., Sohail, A., & Amanat, M. (2016) Pakistani Medical Students’ Attitudes towards Communication Skills Learning: A Correlation of Demographic and Education-Related Characteristics. Open Journal of Social Sciences, 4, 67-73. https://doi.org/10.4236/jss.2016.41009

Beisler, F. (1993). Communication skills. Longman Cheshire.

Bùi Văn Trực (2022). Tổ chức câu lạc bộ kĩ năng sống trong trường học. NXB Hồng Đức.

Charles, A. S. (2006). The handbook of communication skills. Routledge.

Đặng Thành Hưng (2015). Bản chất của giao tiếp và kĩ năng giao tiếp. Tạp chí Quản lí giáo dục, 78, 45-49.

Foubert, J. D., & Urbanski, L. A. (2006). Effects of Involvement in Clubs and Organizations on the Psychosocial Development of First-Year and Senior College Students. NASPA Journal, 43(1), 166-182. https://doi.org/ 10.2202/1949-6605.1576

Gooden, C., & Kearns, J. (2013). The Importance of Communication Skills in Young Children. Human Development Institute, University of Kentucky.

Hoàng Anh, Đỗ Thị Châu, Nguyễn Thạc (2009). Hoạt động - Giao tiếp - Nhân cách. NXB Đại học Sư phạm.

Hoàng Thị Anh (1992). Kĩ năng giao tiếp sư phạm của sinh viên. Luận án phó tiến sĩ Khoa học Sư phạm - Tâm lí, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 1. Huỳnh Văn Sơn (2011). Giáo trình tâm lí học giao tiếp. NXB Đại học Sư phạm.

Huỳnh Văn Sơn, Nguyễn Thị Mỹ Hạnh, Nguyễn Thế Huy, Mai Hiền Lê, Nguyễn Thị Nhung, Giang Thiên Vũ (2019). Rèn luyện kĩ năng sống và kĩ năng mềm cho sinh viên. NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Bá Đức, Đoàn Thị Cúc (2011). Tìm hiểu kĩ năng giao tiếp sư phạm của sinh viên Trường Cao đẳng Sư phạm Tuyên Quang. Tạp chí Giáo dục, 266, 14-15.

Nguyễn Ngọc Sơn (2018). Nói ra đừng sợ - Kĩ năng thuyết trình cho người mới bắt đầu. NXB Lao động.

Nguyễn Quang (2008). Giao tiếp phi ngôn từ qua các nền văn hoá. NXB Khoa học xã hội.

Nguyễn Trình (biên dịch, 2007). Giúp bạn tự tin trong giao tiếp. NXB Lao động.

Nguyễn Văn Lê (1996). Quy tắc giao tiếp xã hội - Giao tiếp bằng ngôn ngữ. NXB Trẻ - Thành phố Hồ Chí Minh.

Nguyễn Văn Lũy, Lê Quang Sơn (2014). Giao tiếp sư phạm. NXB Đại học Sư phạm. Nor, N. A., Yusof, Z. Y., & Shahidan, M. N. (2011). University of Malaya dental students’ attitudes towards communication skills learning: implications for dental education. Journal of Dental Education, 75(12), 1611-1619.

Phạm Minh Hạc, Đặng Xuân Hoài, Trần Trọng Thuỷ (2002). Hoạt động, giao tiếp và chất lượng giáo dục. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Savignon, S. J. (2002). Interpreting communicative language teaching: Contexts and concerns in teacher education. Yale University Press.

Stewart, J. (2011). Bridges Not Walls: A Book About Interpersonal Communication (11th Edition). McGraw-Hill Education.

Tạ Quang Thảo (2014). Phát triển kĩ năng mềm cho sinh viên các trường đại học, cao đẳng đáp ứng yêu cầu của thị trường lao động trong giai đoạn hiện nay. Tạp chí Giáo dục, 329, 27-29.

Đã Xuất bản

14.08.2024

Cách trích dẫn

Bùi, T. L. (2024). Đánh giá thực trạng rèn kĩ năng giao tiếp của sinh viên tại các câu lạc bộ ở Trường Đại học Hùng Vương. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 9), 306–312. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2238

Số

Chuyên mục

Các bài báo