Một số vấn đề về quản trị nhà trường ở trường phổ thông dân tộc bán trú và trường có học sinh bán trú

Các tác giả

  • Trần Thị Yên Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

Faced with the requirements of comprehensive fundamental innovation in education and training, each administrator is both an educator, an administrator, a manager, a social activist, and a community developer. Semi-boarding schools for ethnic minorities and schools with semi-boarding students are specialized schools in ethnic and mountainous areas. The school has both boarding and non-boarding students; the school implements both general education program content and specific educational content. Therefore, school administration at ethnic semi-boarding high schools and schools with semi-boarding students in the context of implementing the 2018 general education program faces many difficulties and obstacles. The article focuses on clarifying school administration issues in this type of school to help administrators improve their knowledge and school administration competence to innovate school administration and management activities. The article focuses on deepening issues related to the connotations of school administration/administration, the content of school administration. Suggested issues are intended to help administrators improve their knowledge and school administration capacity to innovate school administration and management activities in ethnic minority boarding schools and schools with boarding students.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2010). Thông tư số 24/2010/TT-BGDĐT ngày 02/8/2010 về ban hành Quy chế tổ chức và hoạt động của trường phổ thông dân tộc bán trú.

Bộ GD-ĐT (2015). Thông tư số 30/2015/TT-BGDĐT ngày 11/12/2015 về sửa đổi một số điều của Quy chế tổ chức và hoạt động của trường phổ thông dân tộc bán trú (ban hành kèm theo Thông tư số 24/2010/TT-BGDĐT của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 14/2018/TT-BGDĐT ngày 20/7/2018 ban hành Quy định về chuẩn hiệu trưởng cơ sở giáo dục phổ thông.

Bộ GD-ĐT (2023). Thông tư số 03/2023/TT-BGDĐT ngày 06/02/2023 ban hành Quy chế tổ chức và hoạt động của trường phổ thông dân tộc bán trú.

Harold Koontz, Cyril O’Donnell (1992). Những vấn đề cốt yếu của quản lí. NXB Khoa học Kĩ thuật.

Lê Thị Ánh (2023). Quản trị là gì, phân biệt quản lí và quản trị. https://leanhhr.com/quan-tri-la-gi-phan-biet-quan-ly-va-quan-tri.html

Thái Văn Thành, Nguyễn Văn Khoa (2019). Bồi dưỡng nâng cao năng lực quản trị nhà trường cho đội ngũ hiệu trưởng trường phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 462, 1-5.

Trần Thị Yên (chủ biên, 2023). Tài liệu hướng dẫn quản trị nhà trường ở trường phổ thông dân tộc nội trú, phổ thông dân tộc bán trú và trường phổ thông có học sinh bán trú. NXB Lao động.

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Trần, T. Y. (2024). Một số vấn đề về quản trị nhà trường ở trường phổ thông dân tộc bán trú và trường có học sinh bán trú. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 172–177. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2267

Số

Chuyên mục

Các bài báo